ORIGINAL_ARTICLE
مهمان سردبیر
ندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد ندارد
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12889_08db8c0434fe62020ef4f18ff8bf08b5.pdf
2013-09-23
1
0
ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد
طاهره
میر عمادی
1
AUTHOR
ندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد ندارد
1
ندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد ندارد
2
ندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد نداردندارد ندارد
3
ORIGINAL_ARTICLE
نامه سردبیر
نامه سردبیر
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12890_b8e0119512944e74c88eeae0e8b45d33.pdf
2013-09-23
1
1
سید سپهر
قاضی نوری
1
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه نظریات مکاتب اقتصادی منتخب به منظور استخراج چارچوب نظری سیاستهای صنعتی
سیاست صنعتی یکی از مقولات مهم اقتصادی است که سابقه نظریهپردازی در این مقوله به قرن هجدهم برمیگردد. اما به دلیل غلبه اقتصاد مرسوم که معتقد به عدم دخالت دولت در توسعه است، این مقوله چندان که باید در محافل علمی و سیاستگذاری فراگیر نشده است. در این مقاله، با بررسی مقایسهای مهمترین مکاتب نظری، مشاهده میشود که دو جریان نظری اقتصاد که به اقتصاد متعارف و اقتصاد پسامتعارف مشهورند، رویکردهای متمایزی نسبت به مقوله سیاستهای دولت در توسعه صنعتی دارند. این تمایز در قالب مقایسه هشت محور، از قبیل تئوری بنگاه، نوع رقابت، نقش مکانیزم بازار و غیره نشان داده شده است. در انتها نیز چارچوبی برای نشان دادن ابعاد نظری سیاست صنعتی ارائه شده و براین اساس، تحلیلی کلی درباره وضعیت ادبیات نظری سیاست صنعتی در ایران ارائه شده است.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12891_3780a63956d193b5a19c8454c381b2f9.pdf
2013-09-23
2
20
سیاست صنعتی
مکاتب اقتصادی
توسعه صنعتی
اقتصاد متعارف
اقتصاد پسا متعارف
روح ا...
ایزدخواه
1
LEAD_AUTHOR
محمد رضا
رضوی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل تأثیر آیندهنگاری بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در سطح ملی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری
مقاله حاضر به دنبال آن است که ارتباط و تاثیرگذاری آیندهنگاری را بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در سطح ملی مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. ابزار تحقیق، پرسشنامه بوده و از روش معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که فرایند آیندهنگاری به دو شکل فرایند سیاستگذاری را تحت تاثیر قرار میدهد؛ یکی به شکل مستقیم از طریق شبکهسازی و یادگیری متقابل و دیگری به شکل غیرمستقیم به واسطه خروجی یا محصول آیندهنگاری. از دیگر یافتههای تحقیق این است که آیندهنگاری با ایجاد مشارکت فعال میان خبرگان و نیز با ایجاد پیوندها و خوشههای دانشی میان بازیگران و نهادهای مرتبط با سیاستگذاری و تصمیمسازی، نقش موثری در بهبود سیاستگذاری در حوزهی علم، فناوری و نوآوری ایفا مینماید.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12892_ac229758570909769d83859fa5dcfe93.pdf
2013-09-23
21
34
آینده نگاری
سیاست گذاری
معادلات ساختاری
رضا
حسنوی
1
AUTHOR
قدیر
نظامی پور
2
AUTHOR
علیرضا
بوشهری
arb1148@yahoo.com
3
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
عادل
آذر
4
AUTHOR
سعید
قربانی
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویتبندی موانع فراروی پژوهش: مطالعه موردی پژوهشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
در میان انواع همکاریهای پژوهشی، پژوهشگاهها با نگرشی فراگیر بر نقش تحقیقات در رشد و توسعه کشور، با انجام انواع فعالیتهای تحقیقاتی درصدد آن هستند تا حرکتی دانشمحور و مبتنی بر ارزش افزوده بر پایه علم و فناوری انجام دهند. اما هنوز هم بخش تحقیقات در پژوهشگاهها از رشد و بالندگی کافی برخوردار نیست. بنابراین پژوهش حاضر، به شناسایی و اولویتبندی موانع فراروی فعالیتهای پژوهشی در پژوهشگاهها، میپردازد. بدین منظور، پس از انتخاب موانع و عوامل زیرمجموعه هرگروه موانع بر اساس مرور ادبیات تحقیق (موانع فردی، محیطی، سازمانی و فنی)، مدل مفهومی پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی برآورد شده و با استفاده از آزمون t تک نمونه، فرضیات تحقیق بر مبنای مدل مفهومی آزمون میگردند. علاوهبراین، به منظور رتبهبندی موانع مؤثر بر انجام فعالیتهای تحقیقاتی و همچنین اولویتبندی زیر ابعاد مربوط به هر بعد، از آزمون آماری فریدمن استفاده میشود. بر اساس یافتههای پژوهش، هر 4 گروه موانع شناسایی شده جزء موانع فراروی پژوهشهای زیرمجموعه وزرات علوم، تحقیقات و فناوری محسوب میشوند و بیش از حد متوسط بر انجام فعالیتهای تحقیقاتی مؤثرند. ترتیب میزان اهمیت موانع بهصورت موانع محیطی، فردی، سازمانی و فنی میباشد. علاوهبراین، نتایج نشان میدهند که از بین کلیه عوامل زیر مجموعه 4 مانع مورد بررسی، فقدان فرهنگ تحقیق بیشترین تأثیر را بر انجام پژوهشهای زیرمجموعه وزارت علوم دارد.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12893_5716fb91107d6beaf9677817ae3a1bc5.pdf
2013-09-23
35
48
فعالیت های پژوهشی
موانع پژوهش
موانع فردی
موانع سازمانی
موانع محیطی
موانع فنی
محمود
مرادی
1
AUTHOR
محمد
دوستار
2
AUTHOR
اسماعیل
قادری فر
3
LEAD_AUTHOR
بهناز
زنجانی
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تدوین شاخصهای ارزیابی کیفیت مقالههای علمی- پژوهشی در حوزه علوم انسانی مبتنی بر نظریه هنجارهای علم مرتون
هدف مقاله حاضر، تدوین شاخصهای کیفیت برای ارزیابی مقالههای علمی ـ پژوهشی است. روش این پژوهش تلفیقی (qual) QUAN و ترکیبی از پیمایش و تحلیل محتوا بوده و جامعه این پژوهش شامل 1) کاربرگههای ارزیابی مقالههای علمی مجلهها در دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی و 2) متخصصان و صاحبنظران در حوزه هنجارهای علم است. در این راستا، 35 کاربرگه ارزیابی مقاله و 7 نفر از متخصصان در حوزه هنجار علم با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. با استفاده از سیاهه محقق ساخته به استخراج شاخصهای موجود در کاربرگههای ارزیابی و با استفاده از مصاحبه نیمهساخت یافته با متخصصان، به استخراج مؤلفههای هنجار علم و همچنین خلاء کاربرگههای ارزیابی مقالهها مبادرت شد. به منظور بررسی دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی شاخصها و درصد فراوانی مقولهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که بیشترین فراوانی در شاخصهای موجود کاربرگهها به شاخص «منابع» با 26 فراوانی و کمترین فراوانی به شاخص «عدم گرایش به گروه مذهبی و سیاسی» با یک مشاهده تعلق داشت. همچنین طی فرایند مصاحبه، دوازده خلاء در کاربرگههای ارزیابی مقالهها به دست آمد. یافتهها نشان از وضعیت نامطلوب کاربرگههای ارزیابی در انطباق با هنجارهای علم مرتون داشت. با استخراج شاخصهای ارزیابی مقالهها از کاربرگههای ارزیابی، استخراج مؤلفههای هنجار علم مرتون و به دست آوردن خلاء کاربرگههای ارزیابی مقالهها، سیاهه نهایی ارزیابی مقالهها با 48 گویه و 4 طیف ساخته شد که با اعتبارسنجی توسط متخصصان، به عنوان ابزاری کارآمد برای ارزیابی مقالههای علمی ـ پژوهشی مورد تأیید قرار گرفت.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13759_0d1e7d60a534c77b8e37fd8500a0f6ee.pdf
2013-09-23
49
66
مقاله علمی ـ پژوهشی
شاخص
ارزیابی کیفیت
تولید علمی
هنجارهای علم مرتون
معصومه
افشاری
1
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
AUTHOR
بهروز
مهرام
2
2- دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
محسن
نوغانی
3
2- دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توانمندیهای فناورانه عرضه کالاهای سرمایهای پیچیده در کشورهای در حال توسعه: مطالعه موردی یک شرکت در صنعت برقابی ایران
این مقاله به بررسی انباشت توانمندیهای فناورانه1 در بنگاههای عرضه کننده کالاهای سرمایهای پیچیده2 در کشورهای در حال توسعه میپردازد و مبتنی بر مطالعه موردی اکتشافی در یک بنگاه ایرانی عرضه کننده نیروگاههای برقابی میباشد. این مطالعه، چارچوبهای موجود از توانمندیهای فناورانه در متون را به عنوان نقطه شروع کار میدانی استفاده میکند. نتایج تحقیق نشان میدهد که این چارچوبها که عموما براساس تجارب همپایی3 در صنایع تولید انبوه در کشورهای آسیایی شکل گرفتهاند برای درک انباشت توانمندیهای فناورانه در کالاهای سرمایهای پیچیده که در تعداد کم یا در قالب پروژه عرضه میشوند کفایت نمیکند. مقاله چارچوبی جایگزین را بر اساس یافتههای تحقیق پیشنهاد میدهد و الزامات یافتهها را از ابعاد نظری، سیاستگذاری و استراتژی بنگاهی بررسی میکند.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12894_17c2a02297ec83155a18979415ccb1ae.pdf
2013-09-23
67
80
توانمندی های فناورانه
کشورهای در حال توسعه
کالاهای سرمایه ای پیچیده
هم پایی
مهدی
کیامهر
m.kiamehr@gmail.com
1
پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت، دانشگاه صنعتی شریف
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین شاخصهای تأثیرگذار در کارآفرین بودن دانشگاههای دولتی ایران و رتبهبندی دانشگاهها از این منظر
بهرهگیری از نیروهای کارآفرین در یک سازمان، سبب دست یابی به مراتب بالای سرآمدی آن سازمان از لحاظ اقتصادی میگردد. کارآفرینان میتوانند نیروی محرکه فعالیتهای جدید اقتصادی در جامعه شده و از این طریق از یک سو به اشتغالزایی و از سوی دیگر به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک نمایند. آگاهی از شاخصهای تاثیر گذار در کارآفرینی دانشگاهها و رتبهبندی دانشگاههای کشور از این منظر میتواند کمک شایان توجهی به متولیان کارآفرینی کشور، به ویژه برنامهریزان آموزش عالی بنماید. به این منظور این مقاله به تعیین شاخصهای تأثیرگذار بر کارآفرینی دانشگاهها و ارائه راهکاری جهت رتبهبندی آنان میپردازد. در این مقاله به منظور تعیین شدت کارآفرینی دانشگاهها چارچوبی مرکب از چند روش شامل روش دلفی، فرآیند تحلیل شبکهای و روش ویکور ارائه شده و در طی چند مرحله به اجرا درآمدهاست. در گام اول این پژوهش سعی شده تا با بهرهگیری از ادبیات موضوع و استفاده از نظر خبرگان و با به کارگیری روش دلفی در جهت بومی سازی عوامل کارآفرینی، فهرستی از عوامل و زیر عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاه ها ارائه گردد. سپس، وزن و اهمیت هریک از این عوامل و زیر عاملها با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکهای به دست میآید. در گام بعدی با طراحی پرسشنامهای چند گزینهای حاوی سوالات مرتبط با هریک از این عوامل و توزیع آن در میان دانشگاههای دولتی اطلاعات لازم جمعآوری گردیده و رتبه هریک از دانشگاههای شرکت کننده در پژوهش که شامل 30 دانشگاه میباشند، با استفاده از روش ویکور به دست آمده و در انتها نیز پس از انجام تحلیل نتایج و با بهرهگیری از روش تحلیل وزن - واریانس، معیارهایی را که دانشگاهها در رابطه با آنها نیازمند انجام اقدامات بیشتری هستند و همچنین معیارهایی را که عملکرد دانشگاهها تا کنون در مورد آنها مناسب بوده شناسایی و معرفی میگردند. کلیدواژهها: کارآفرینی، روش دلفی، فرآیند تحلیل شبکهای، روش ویکور، تحلیل وزن – واریانس.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12895_8500d6a66d4c934d8ce28f44e1d15c35.pdf
2013-09-23
81
98
کارآفرینی
روش دلفی
فرآیند تحلیل شبکه
روش ویکور
تحلیل وزن
واریانس
محمد
مهدوی مزده
1
LEAD_AUTHOR
مائده
بانک
2
AUTHOR
محمد رضا
زاهدی
3
AUTHOR
مجید
پورمسگری
4
AUTHOR