ORIGINAL_ARTICLE
روشی نوین برای دستهبندی هوشمند متون علمی
چکیده مقالات نمایه شده در مؤسسه اطلاعات علمی1 (ISI) یکی از معتبرترین شاخص های سنجش علم و فناوری می باشد که طبقه بندی موضوعی آن ها یکی از چالش های بزرگ مدیریت فناوری است. در این مقاله سعی شده است با استفاده از یک روش نوین متنکاوی2 به نام SUTC، مقالات متخصصان ایرانی در حوزه فناوری نانو که در مجلات ISI نمایه شده اند دستهبندی شوند. این دسته بندی می تواند معیاری مناسب برای سیاست گذاران در شناخت توانمندی های کشور در زمینه های مختلف تحقیقاتی فناوری نانو قرار گیرد. در این راستا، ابتدا استانداردهای معتبر در فناوری نانو با یکدیگر ادغام شده و طبقه بندی جامعی برای نانومواد حاصل گردیده است. سپس، با استفاده از روشهای بازیابی اطلاعات3 و متنکاوی، مقالات بدون دانش پیشین از برچسب دسته ها به طور هوشمند دستهبندی شدهاند. به منظور ارزیابی روش طراحی شده، دستهبندی هوشمند مقالات با دستهبندی مقالات به وسیله خبرگان حوزه نانو مقایسه شده است. نتایج، حاکی از صحت مناسب روش ارائه شده است. کلیدواژه ها: علمسنجی، فناوری نانو، متنکاوی، طبقهبندی متون، خوشهبندی، معیار سیلوئت
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12777_efc1c4df94cbbf69d156d50ef328f54a.pdf
2009-06-22
1
15
علم سنجی
فناوری نانو
متن کاوی
طبقه بندی متون
خوشه بندی
معیار سیلوئت
بابک
تیمورپور
1
AUTHOR
محمد مهدی
سپهری
2
-
AUTHOR
لیلا
پزشک
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل ارزیابی متوازن عملکرد پروژههای آیندهنگاری فناوری اطلاعات
چکیده کارکرد اصلی آیندهنگاری، خلق و ترسیم پاردایم ها، سناریوها و آینده های مطلوب است. ابهام و عدم اطمینان از آینده بر اهمیت پروژه های آینده نگاری فناوری اطلاعات میافزاید. تاکنون روشی برای ارزیابی پروژه های آینده نگاری فناوری اطلاعات ارائه نشده است. کارت امتیازی متوازن به عنوان یکی از سیستم های مدیریت عملکرد، کنترل تطابق خروجی پروژه ها با اهداف راهبردی را انجام می دهد. به تازگی از کارت امتیازی متوازن برای مدیریت پروژه نیز استفاده شده، ولی تاکنون مدلی برای ارزیابی پروزه های آینده نگاری ارائه نشده است. از نتایج سنجش عملکرد پروژها میتوان برای اثر بخش کردن سرمایهگذاری بر روی این پروژه ها استفاده کرد. ویژگی های خاص پروژه های ICT؛ از جمله ریسک بالا؛ نرخ بازگشت سرمایه کم؛ ناملموس بودن نتایج و فواید پنهان آن ها، بر اهمیت ارزیابی عملکرد آن ها می افزاید. مقاله حاضر روشی برای ارزیابی این پروژه ها با استفاده از کارت امتیازی متوازن را ارائه کرده است. برای این کار ابتدا قابلیت های آینده نگاری و تجارب سایر کشورها بررسی شده است. سپس مطالعات انجام شده در زمینه ارزیابی پروژه ها با استفاده از کارت امتیازی متوازن مرور شده است. در مرحله بعد با تحلیل مباحث پیشین، 4 جنبه به همراه 40 شاخص با استفاده از مدل کارت امتیازی استخراج شده و برای تأیید آن ها از نظرسنجی از خبرگان با روش دلفی استفاده شده است. جنبه های چهارگانه ارزیابی عبارتند از: 1- جنبه ایجاد و ارتقای مستمر تفکر آیندهنگر مبتنی بر فناوری اطلاعات؛ 2- رضامندی ذی نفعان؛ 3- فرایندها و سازماندهی پروژه آینده نگاری؛ 4- رشد و یادگیری جمعی. با استفاده از دو دور دلفی، نظریات خبرگان همگرا شده و 26 شاخص آن تأیید شده است. در انتها برای اعتبار سنجی مجدد شاخص های به دست آمده از پرسشنامه و تحلیل آن با استفاده از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. نتایج این دو روش همدیگر را تأیید کرده اند. کلیدواژه ها: مدیریت عملکرد، آینده نگاری، کارت امتیازی متوازن، فناوری اطلاعات
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12778_98bb991e8a908700bdcaf658bfaa46d9.pdf
2009-06-22
15
28
مدیریت عملکرد
آینده نگاری
کارت امتیازی متوازن
فناوری اطلاعات
فاطمه
ثقفی
1
AUTHOR
مریم
محامدپور
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای پیش نویس نقشه جامع علمی کشور و پیشنهاد الگوی ارزیابی آن
چکیده مقاله حاضر دو پرسش عمده را هدف مطالعه خود قرار داده است : نخست این که ساختار کلان مفهومی نقشه جامع علمی کشور چیست و دوم چه مؤلفه هایی برای ارزیابی این سند پیشنهاد می شود؟ روش تحقیق در بخش اول تحلیل محتوا و در بخش بعدی مطالعه اسنادی است. یافته های تحلیل محتوا بیانگر تأکید این نقشه بر سیاست فشار علم (در مقابل کشش تقاضا)، همچنین برجستگی خاص ارزش های فرهنگی، دینی و ایدئولوژیک در مقابل ارزش های علمی و فناورانه و حرفه ای است. هم چنین یافته های این مطالعه نشان داد که سه گروه مفاهیم علمی و فناوری (با 23/38 درصد)، مفاهیم اقتصادی (با 08/16درصد) و مفاهیم مدیریتی (با 7/14درصد) به ترتیب بالا ترین سهم را در ساختار مفهومی پیش نویس نقشه ایفا می کنند. پس از آن در رتبه چهارم، مفاهیم جامعه شناختی، رتبه پنجم مفاهیم فرهنگی، رتبه ششم مفاهیم آینده پژوهی، رتبه هفتم مفاهیم سیاسی و در نهایت در آخرین رتبه مفاهیم حقوقی قرار دارند. در پایان این مقاله با اتکا به یک مطالعه اسنادی 18 مؤلفه در قالب یک الگو برای ارزیابی نقشه جامع علمی کشور تدوین و پیشنهاد شده است. کلیدواژه ها: نقشه جامع علمی کشور، رهنگاشت علم و فناوری، تحلیل محتوا، ارزیابی ره نگاشت، توسعه علمی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12779_1636d5aed6edc28fafac3268a9f9e89d.pdf
2009-06-22
29
46
نقشه جامع علمی کشور
رهنگاشت علم و فناوری
تحلیل محتوا
ارزیابی ره نگاشت
توسعه علمی
غلامرضا
ذاکر صالحی
rsalehi514@gmail.com
1
AUTHOR
امین
ذاکر صالحی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقایسه ای عوامل مؤثر در آینده مدیریت علم و فناوری ایران تا افق 1404 از دیدگاه متخصصان و سیاست گذاران
چکیده تدوین سند چشم انداز بیست ساله، گام ارزشمندی در جهتدهی فعالیت های کشور برای رسیدن به توسعه بوده و از مهم ترین فرازهای سند، توجه ویژه به جایگاه ایران در افق 1404 در حوزه علم و فناوری است. بدیهی است تحقق اهداف مندرج در سند چشم انداز، مدیریت و تدبیر جامع در تمامی ابعاد را می طلبد و لازم است در حوزه مدیریتی علم و فناوری، مهم ترین عوامل شناسایی شده و برنامه های مناسب، طراحی و اجرا گردند. از آنجا که چشم انداز ناظر به آینده است، بهره گیری از تکنیکهای آینده نگرانه برای سنجش جهت گیری صحیح سیاست ها و کیفیت برنامه ها در مسیر تحقق اهداف چشم انداز، ضروری است. در مطالعه حاضر که تلاشی در این مسیر است، ابتدا ضمن مطالعات کتابخانه ای و میدانی و بهره گیری از نظریات کارشناسان، عوامل مهم تأثیرگذار در آینده مدیریت علم و فناوری مورد شناسایی قرار گرفته و علاوه بر رتبه بندی اهمیت آن ها، میزان احتمال به چالش کشیده شدن این عوامل و مورد چالش قرار گرفتن آن ها تا افق مندرج در سند چشم انداز بیست ساله (1404) به سنجش نظر متخصصان علمی در مقایسه با افراد درگیر در حوزه سیاست گذاری علم و فناوری گذاشته می شود. نتایج حاکی از آن است که پیش بینی هر یک از دو گروه بیش تر بر اساس حوزه دید ایشان نسبت به مسائل تخصصی حوزه کاری خودشان است. نتایج حاصل علاوه بر بیان نقاط همگرای نظریات این دو گروه، مبین دلایل اختلاف نظریات ایشان در پیش بینی آینده بوده و می تواند معیاری برای اصلاح سیاست ها و برنامه ها باشد. پیش بینی سیاست گذاران به طور کلی خوش بینانه تر از متخصصان بوده است. کلیدواژه ها: آینده پژوهی، مدیریت علم و فناوری، سیاست گذاری، چشم انداز بیست ساله 1404
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12780_ae9da229e1f0b3e2fc08040d8213f3bc.pdf
2009-06-22
47
62
آینده پژوهی
مدیریت علم و فناوری
سیاست گذاری
چشم انداز بیست ساله 1404
مهکامه
طاعتی
1
AUTHOR
محسن
بهرامی
2
-
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحقیق کیفی پیرامون تأثیر رویکرد تجاری سازی بر ارزشهای سنتی دانشگاه
چکیده بیش از یک دهه است که گرایش های نوین اقتصاد جهانی دانشبر بحث های عمیقی را پیرامون ورود دانشگاه به عرصه سرمایه داری دانشگاهی پدید آورده اند؛ به طوری که تجاری سازی سرمایه های دانشگاهی به ضرورتی انکارناپذیر در راستای توسعه اجتماعی-اقتصادی و موفقیت برنامه های آتی جوامع تبدیل شده است. از سویی دیگر برخی از اندیشمندان بر این باورند که در فرایند تجارت دانشگاهی فقط مبادله دانش و اطلاعات صورت نپذیرفته؛ بلکه عناصر فرهنگی نیز مبادله می شوند. با توجه به این که تجاری سازی سرمایه های فکری دانشگاهی از جمله ویژگی های مهم قانون برنامه چهارم توسعه کشوراست و توجه حوزه سیاست گذاری علم و فناوری به آن مسیر را برای نیل به بخش مهمی از اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز بیست ساله کشور هموار می سازد، لذا پاسخ به این سؤال ضروری به نظر می رسد که دانشگاه های ایران در فرایند تجاری سازی با چه تغییراتی در زمینه ارزش های فرهنگی خود مواجه می شوند. هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل تأثیرات رویکرد تجاری سازی در دانشگاه با استفاده از یک مطالعه کیفی است. بدین منظور از روش تحقیق کیفی تحلیل تم استفاده شده و نتایج حاصل از بیست مصاحبه، نشان دهنده 7 تم اصلی است که چگونگی تأثیر رویکرد تجاری سازی بر ارزش های دانشگاهی را ارائه مینمایند. کلیدواژه ها: رویکرد تجاری سازی، سرمایه داری دانشگاهی، فعالیت های کارآفرینی، ارزش های سنتی دانشگاهی، ارزش های نئولیبرال.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12781_76c53d419bb3cd78fcc4e802c88acd05.pdf
2009-06-22
63
76
رویکرد تجاریسازی
سرمایهداری دانشگاهی
فعالیتهای کارآفرینی
ارزشهای سنتی دانشگاهی
ارزشهای نئولیبرال
آرین
قلی پور
1
AUTHOR
بدری
عباسی
2
AUTHOR
علی
دلاور
3
AUTHOR
پریوش
جعفری
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شایستگی دستیابی به سامانههای دفاعی؛ یک نظریهداده بنیان
چکیده هدف این پژوهش، نظریهپردازی در باب موفقیت شبکه های همکاری تحقیق و توسعه در صنایع دفاعی است. برای این منظور با استفاده از راهبرد پژوهشی نظریهپردازی داده بنیان، تجربه ها و پروژه های موفق و کلیدی نوآوری در زیست بوم صنعت دفاعی با رویکردی کیفی و استقرایی مورد مطالعه قرار گرفت و با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف مفهوم پردازی نظری های در این زمینه تولید شد. این نظریه حول مقوله محوری «شایستگی دستیابی» تشریح میشود. شایستگی دستیابی بیان میدارد که خلق محصولات نو و افزایش قدرت زایش صنعتی در زیست بوم صنایع دفاعی، مرهون قابلیت شبکهسازی، هم سوسازی و بارورسازی است. شایستگی دستیابی در فرایند بازآفرینی زنجیره ارزش ساز صنایع دفاعی تبلور یافته و شناسایی، ترکیب، کانونیسازی قابلیتهای پراکنده و بازآرایی ظرفیتهای ناهم سو در داخل و بیرون از صنایع دفاعی را به همراه میآورد. در جریان توسعه شایستگی دستیابی ظرفیتهای یک نظام تحقیقاتی، صنعتی در آرایش «هسته های کوچک و شبکه های بزرگ» سامان مییابد؛ به این ترتیب رویش و ریزش ظرفیتها و همچنین تبادل ظرفیتها بین دو قطب هسته و شبکه به نحوی انجام میشود که خلق سامانه های اثربخش در بنیه دفاعی کشور، با سرعت، هزینه، ریسک، کیفیت و انعطاف مورد انتظار امکانپذیر باشد. کلیدواژه ها: شایستگی دستیابی، هسته های دستیابی، شبکهسازی، نوآفرینی دفاعی، زایش صنعتی، خلق شایستگی دفاعی، صنایع دفاعی، نظریه پردازی داده بنیان
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12782_8712b47fc8ed0c4f253bba37427963de.pdf
2009-06-22
77
96
شایستگی دستیابی
هستههای دستیابی
شبکهسازی
نوآفرینی دفاعی
زایش صنعتی
خلق شایستگی دفاعی
صنایع دفاعی
نظریهپردازی داده بنیان
حمید رضا
فرتوک زاده
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل وضعیت راهبردهای پژوهش و تولید علم در علوم مهندسی و فناوری
چکیده امروزه از رویکرد نظام ملی نوآوری (NIS)، جایگاه علم و دانش به طور عام و نقش علوم مهندسی و فناوری به طور خاص در توسعه و سرآمدی ملی، حیاتی و بارز است. برای ارتقای فعالیت های پژوهشی و تولید علم از یک سو باید راهبردهای اثربخش براساس شرایط و عوامل درونی و بیرونی، طراحی و پیاده سازی شود. از سوی دیگر، تحقق و توسعه راهبردها و کارامدی آن ها در صحنه عمل، بدون ارزیابی مستمر و بدون مداخله نظام مند و آگاهانه، امکان پذیر نمی باشد. اجرا و ارزیابی بخش هایی از فرایند برنامه ریزی هستند که هر چه اجرا و پیامدهای آن با دقت ارزیابی گردد به همان نسبت، یادگیری برای تصمیم سازی، توسعه اقدامات اصلاحی و حرکت آگاهانه، افزایش می یابد. در این مقاله، راهبردهای اصلی پژوهش و تولید علم در علوم مهندسی و فناوری بر مبنای الگوی عمومی مدیریت راهبردی با تکیه بر پیمایش از طریق مبانی راهبردها و سنجش معیارهای اصلی، تحلیل شده است. بر پایه نتایج این پژوهش، وضعیت راهبردهای تولید علم در علوم مهندسی و فناوری در حد متوسط ارزیابی شده است. از این رو، ارتقای وضعیت راهبردهای پژوهش و تولید علم نیازمند حرکت نظام مند و متعهدانه برای مدیریت، ایجاد ساختارها و شرایط عملیاتی مؤثر، ترویج راهبردها و اختصاص منابع، امکانات و اعتبارات مناسب و مکفی است. کلیدواژه ها: تولید علم، تولید دانش، علوم مهندسی، ارزیابی راهبرد، نظام پژوهش، فناوری.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12783_7851e4edf86f9e6f7dfac402d342c300.pdf
2009-06-22
97
111
تولید علم
تولید دانش
علوم مهندسی
ارزیابی راهبرد
نظام پژوهش
فناوری
رضا
مهدی
1
AUTHOR
محمد
یمنی دوزی سرخابی
2
استاد دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
زهرا
صباغیان
3
AUTHOR
حسن
فاطمی
4
AUTHOR
علی اکبر
متحدی
5
AUTHOR