ORIGINAL_ARTICLE
بررسی آماری وضعیت تولید فناوری و ثبت اختراعات مرتبط با فناوری نانو در کشورهای مختلف
در این مقاله به منظور ارزیابی توان نوآوری و جذابیت بازار فناوری نانو در کشورهای مختلف، اختراعات ثبتشده در حوزة فناوری نانو با استفاده از پایگاه داده QPAT در بازة زمانی 2001- 2007 مورد بررسی میشوند. در مرحلة اول، تعداد اختراعات ثبتشدة کشورهای مختلف در دفاتر ثبتی امریکا، اتحادیة اروپا و سازمان جهانی مالکیت فکری (WPO)تجزیه و تحلیل میشوند و سهم و جایگاه هریک از کشورها در این زمینه تعیین می شود. همچنین، رابطة بین تولید علم و فناوری و موقعیت کشورهای مختلف در این دو شاخص مطالعه میشود. مطابق این بررسی، تنها توانمندی علمی برای رشد و توسعة فناوری کافی نیست و توسعة زیرساختهای مالکیت فکری در این زمینه ضروری است. در مرحلة دوم، شمار اختراعات ثبتشده در هریک از کشورهای موجود در پایگاهQPAT ،بهعنوان معیاری از قدرت فناوری و جذابیت بازار داخلی تجزیه و تحلیل آماری میشود و بر اساس آن، کشورهای مورد نظر ردهبندی میشوند. همچنین، رابطة بین شاخص توانمندی نوآوری و توان تجاریسازی و جذابیت بازار نیز بررسی خواهد شد.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12754_d26aed62ed397657c93e03d9010505ec.pdf
2008-09-22
1
13
اختراع
پتنت
فناوری نانو
تولید علم
تولید فناوری
سعید
امیری
1
AUTHOR
نادر
نیککام
2
AUTHOR
مجید
صاحبینژاد
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دلایل رواج ابزارها و تکنیکهای سیاست گذاری در ایران
مقالة حاضر به دنبال پاسخ گفتن به این پرسشهاست که مهمترین دلایل رواج تکنیکها و ابزارهای نوین سیاستگذاری در ایران کداماند، و نیز اینکه تا چه میزان این دلایل میتوانند سرعت رواج این ابزارها را در فضای سیاستگذاری کشور توضیح دهند. برای پاسخگویی به این پرسشها، با استفاده از گفتمان بینالمللی که حول موضوع "انتقال سیاست" شکل گرفته، مسئلة انتقال ابزارهای سیاستی (که خود مصداقی از پدیدة انتقال سیاست است) در مقاله تحلیل شده است. با تمرکز بر "چرایی" انتقال ابزارهای سیاستی، مهمترین عوامل اثرگذار بر این پدیده از متون پژوهشی انتقال سیاست استخراج شده است. در گام بعد، بخشی از این دلایل که بهکارگیری ابزارهای نوین سیاستگذاری از سوی بازیگران عرصة سیاست را توضیح میدادند، مشخص شدند. سپس در گام پایانی، با نظرسنجی از خبرگان حوزة سیاستگذاری در کشور، میزان اهمیت نسبی این دلایل در رواج ابزارهای نوین سیاستگذاری در ایران بررسی شدند. نتیجة این بررسی، نشان داده است که رواج بسیاری از ابزارهای نوین سیاستگذاری در ایران متأثر از دلایلی همچون "تلاش برای علمی جلوه دادن سیاستها" یا با هدف "صَرف بودجههای تخصیصیافته در این زمینه"، و نه مثلاً در جهت افزایش مشارکت ذینفعان در فرآیند سیاستگذاری است. افزون بر این، دانشِ اندک دستاندرکاران و متقاضیانِ بهکارگیری این ابزارها و تکنیکها، زمینة لازم را برای رواج سریع این ابزارها و تکنیکهای سیاستگذاری بیش از پیش فراهم کرده است.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12755_e6b6276a790fe1274d7f3e93e1c67e27.pdf
2008-09-22
12
25
ابزارها و تکنیک های سیاستگذاری
انتقال سیاست
سیاستگذاری علم و فناوری
محمد حسین
رضازاده مهریزی
1
AUTHOR
مهدی
کاظمی
2
AUTHOR
آرش
موسوی
mousavi@nrisp.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خط مشی توسعه پارکهای علمی در مناطق دارای نوآوری کمتر از حد انتظار
امروزه ایجاد پارکهای علمی یکی از استراتژیهای اساسی توسعة کسبوکار منطقهای و ایجاد نواحی نوآور به شمار میرود. برای توسعة پارکهای علمی، اغلب از نظریههای مربوط به نواحی نوآور استفاده میشود و توانمندیها و ضعفهای ناحیه کمتر بهحساب میآید. از آنجا که پارکهای علمی بخشی از زنجیرة نظام نوآوری ملی/ منطقهای هستند، میتوان ادعا کرد که خطمشیهای توسعة پارکها باید با خطمشی توسعة نوآوری ناحیة میزبان آنها همخوان باشد. در این مقاله فرض بر آن است که خطمشیهای نوآوری در مناطق دارای نوآوری کمتر از حد انتظار، میتوانند رهنمود مناسبی برای توسعه پارکهای علمی ایران بهدست دهند. این مقاله، با مرور آثار و متون پژوهشی این دوره، موانع نوآوری در مناطق مختلف و خطمشیهای ارتقای نوآوری در نواحی کمتر نوآور را با هدف تعمیم آنها به توسعة پارکهای علمی بررسی میکند. سپس با توجه به دادههای مرتبط با نوآوری، استانهای ایران را به سه گروه ناحیة شهری گسسته (شامل دو استان)، ناحیة صنعتی قفلشده (شامل هشت استان) و ناحیة جانبی (شامل 18 استان) دستهبندی میکند و خطمشیهای مناسبی برای توسعة پارکهای علمی در این مناطق پیشنهاد میدهد
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12756_e471bb6096bb39d0f3a14ddafb366980.pdf
2008-09-22
25
43
توسعه اقتصاد منطقه ای
پارک علمی
نواحی نوآور
خط مشی نوآوری
پریسا
ریاحی
1
AUTHOR
غلامعلی
فرجادی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیشنهاد چارچوبی مفهومی برای تدوین نقشه جامع علمی کشور ( برنامه ملی توسعه علم، فناوری و نوآوری)
در منابع نظری و عملی سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری مجموعهای از نظریهها، چارچوبها و ابزارها برای تدوین سیاستهای ملی علم، فناوری و نوآوری هستند که از جنس یک برنامة تحول در سطح کلاناند. با این همه، مرور این منابع نشان میدهد که نمیتوان چارچوبی مفهومی برای یکپارچه کردن این مجموعه از ابزارها یافت. این مقاله با بررسی مسئلة برنامة ملی توسعة علم، فناوری و نوآوری، به عنوان یک برنامة تحول در سطح کلان و با روش پژوهش بینرشتهای، میکوشد تا چارچوبی مفهومی از ترکیب این مجموعه نظریهها و روشها پیشنهاد کند. این چارچوب مفهومی بر پایة مراحل تدوین یک برنامة تحول و جایابی نظریهها، چارچوبها و ابزارهای موجود این حوزه در قالب مراحل یادشده شکل گرفته و از نظریات برخی از خبرگان سیاستگذاری علم و فناوری کشور استفاده شده است. سپس بر اساس این چارچوب، روشی برای تدوین نقشة جامع علمی کشور ایران بهمثابة مصداقی از برنامههای ملی توسعة علم، فناوری و نوآوری تدوین شده است. در نهایت، موضوعاتی برای پژوهشهای آینده در زمینة سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری پیشنهاد شدهاند.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12757_08811bad5139a600cda9269b916b7b83.pdf
2008-09-22
43
60
بهزاد
سلطانی
1
AUTHOR
مهدی
کیامهر
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر شناسایی و انتخاب فناوریهای نرم، مورد کاوی SPR
پژوهش حاضر به حوزة فناوریهای نرم ، به مثابة یکی از زوایای ناشناختة مدیریت فناوری میپردازد. در این پژوهش با توجه به اهمیـــت فناوریهای نرم، با بهدست دادن تعریفی مشخص از این فناوری ، ویژگیها و انواع آن بررسی میشود. از سوی دیگر، دربارة یکی از مهـمترین مسائل صنعت کشور، یعنی انتقال سیستمهای سازمانی بحث میشود که در این پژوهش با عنوان فناوریهای فرایندی نرم معرفی میشوند در این مقاله با مرور متون و آثار پژوهشی این حوزه،40 تمایز فناوریهای نرم و سخت شناسایی میشوند.با طبقهبندی این تمایزات در چهار گروه، اهمیت هریک از آنها در فرایندهای شناسایی و انتخاب SPR (یکی از مهم ترین فناوریهای نرم انتقالیافته به ایرانخودرو) با نگرش سنجی از جامعة آماری سنجیده میشود.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12758_750f8b88c349bd76cea99aee3652a802.pdf
2008-09-22
61
72
مدیریت فناوری
فناوری نرم
شناسایی فناوری
انتخاب فناوری
فناوری فرآیندی نرم
سید حبیب الله
طباطباییان
1
AUTHOR
بامداد
صوفی
2
AUTHOR
ابوالفضل
باقری
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اولویت بندی ابزارهای سیاستی حمایت از شرکتهای تازه تاسیس فناوری محور در کشور با استفاده از مدل تصمیم گیری چند معیاره فازی
در سالهای اخیر، "شرکتهای تازه تأسیس فناوری محور"، به عنوان موتور رشد سریع اقتصادی، مورد توجه بسیاری از محققان و سیاستگذاران در کشورهای مختلف بودهاند. میزان بسیار بالای رشد اشتغالزایی، فروش، صادرات و سرمایة این شرکتها، و بهویژه نقش آنها در ایجاد فرصتهای شغلی با کیفیت بالا، این شرکتها را در کانون توجه سیاستگذاران در بسیاری از کشورهای دنیا قرار داده است. نقش مهم NTBFها، "اشاعة فناوری در شبکههای نوآوری است. این شرکتها از طریق کمک به انتقال فناوری از بخشهای تحقیقاتی به بخشهای تولیدی و صنعتی، نقش بسیار مهمی در توسعه فناورانه به عهده داشتهاند. در نتیجه، با توجه به اهمیت فراوان این شرکتها و همچنین، از آنجا که توسعة آنها به دلایل بسیاری نیازمند برنامهریزی و حمایت صحیح دولت است، در این مقاله ابتدا به شناسایی ابزارهای مناسب برای کمک به ایجاد و رشد NTBFها می پردازیم؛ سپس با استفاده از دیدگاههای گروههای مختلفی از خبرگان و به کمک یک مدل تصمیمگیری چندمعیارة فازی، ابزارهای سیاستی اولویتدار را تعیین میکنیم.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12759_c463449b4cb0d2315a7bb1b194bdbe6d.pdf
2008-09-22
73
79
علیرضا
علی احمدی
1
AUTHOR
سروش
قاضی نوری
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی معیارهای ارتقای اعضای هیئت علمی در آموزش عالی
نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها یکی ازسازوکارهای عمدۀ حفظ و تقویت کیفیت و کارآمدی فعالیتهای آموزش عالی و پژوهش در کشور به شمار میآید.برایناساس، و با توجه به در دست تدوین بودن آییننامهی جدید ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور، بررسی تطبیقی نظامهای ارتقای اعضای هیئت علمی در دانشگاههای دیگر کشورها به منزلهی یکی از گامهای مقدماتی در تدوین چنین نظامی ضروری به نظر میرسد. مطالعهای تطبیقی در این مورد با بررسی نظام ارتقای دانشگاههای دیگر کشورها و مقایسهی آن با نظام جدید پیشنهادی برای ارتقای اعضای هیئت علمی در آموزش عالی به سیاستگذاران علمی کشور امکان خواهد داد با تحلیل دیدگاههای منعکسشده در نظام ارتقای مربوط به دیگر کشورها و با در نظر گرفتن موقعیت آموزش عالی کشورمان، آیین نامۀ جدید ارتقای اعضای هیئت علمی را به گونهای طراحی و تدوین کنند که فراهمکنندۀ زمینۀ ارتقای همهجانبۀ آموزشی، علمی و تحقیقاتی کشور باشد. مطالعۀ حاضر به بررسی تطبیقی معیارهای ارتقای اعضای هیئت علمی در آیین نامۀ پیشنهادی در مقایسه با معیارهای ارتقای در 35 دانشگاه از کشورهای ترکیه، افریقای جنوبی، ایرلند، لبنان، نیوزیلند، کانادا، امریکا، انگلستان و استرالیا میپردازد. معیارهای مورد بررسی که برگرفته از وبگاههای رسمی این دانشگاهها هستند، در زمینههای آموزش، پژوهش و خدمات استخراج شدهاند و سپس به صورت تطبیقی در مقایسه با زمینههای مشابه درآیین نامۀ پیشنهادی ارتقای مورد بحث قرار گرفتهاند. بر این اساس، پیشنهادهایی برای جامعیت و تعمیق بیشتر معیارهای آیین نامۀ مورد بحث بهویژه در زمینۀ توجه بیشتر به جنبههای آموزشی فعالیتهای اعضای هیئت علمی و مد نظر قرار دادن اثرگذاری فعالیتهای علمی و پژوهشی در متن جامعه ارائه میشود.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12760_2de38c6d14cf1acc16862d88669c3150.pdf
2008-09-22
91
102
آموزش عالی
ارتقای علمی
معیارهای ارتقا
بررسی تطبیقی
حسین
محمدی دوستدار
najafikhah1370@gmail.com
1
AUTHOR
عبدالحمید
میرحسینی
2
AUTHOR