%0 Journal Article %T ناکارآمدی علوم انسانی در دانشگاه های ایران بر اساس تجربه زیسته دانشجویان: یک پژوهش پدیدارشناختی %J سیاست علم و فناوری %I انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران %Z 20080840 %A بهشتی, بتول %A صفائی موحد, سعید %A باقری, خسرو %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 14 %N 2 %P 67-80 %! ناکارآمدی علوم انسانی در دانشگاه های ایران بر اساس تجربه زیسته دانشجویان: یک پژوهش پدیدارشناختی %K ناکارآمدی علوم انسانی %K دانشگاه‌های ایران %K پدیدارشناختی %R 10.22034/jstp.2021.14.2.1349 %X حوزه علوم انسانی که از مبانی فکری و فلسفی آغاز شده و تا کاربردی‌ترین دانش‌های مورد‌نیاز بشری امتداد یافته، به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم علمی، رابطه‌ نزدیکی با مفهوم توسعه و پیشرفت دارد که بدون در نظر گرفتن این حوزه، مسیر علم و پیشرفت کند خواهد بود. هدف این مقاله، مطالعه تجربه زیسته­ دانشجویان پیرامون علل ناکارآمدی علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران می­باشد که از روش پدیدارشناسی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شده است، مشارکت‌کنندگان پژوهش از دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و به روش هدفمند انتخاب شدند.  ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بوده و جمع‌آوری داده‌ها در پنجاه‌وپنج مصاحبه به اشباع رسید. یافته‌ها حاکی از آن است که ناکارآمدی علوم انسانی در گرو عدم اعتلای دستاوردهای علمی و پژوهشی آن، عدم توجه کافی به رشته علوم انسانی در بحث سیاست‌گذاری‌های کشوری و نبود بینش وسیع و جامع در حوزه علوم انسانی است. این موارد بیانگر وابستگی کامل علوم انسانی به نهادهای سیاست‌گذار است.   %U https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13897_e6db83428129e92bd2b587bf481ad206.pdf