%0 Journal Article %T ارزیابی علمِ به‌سامان: برنامه فیلیپ کیچر در مردم‌سالار‌سازی سیاست‌گذاری علم و فناوری %J سیاست علم و فناوری %I انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران %Z 20080840 %A امامی کوپایی, امیرحسین %A کرباسی‌زاده, امیراحسان %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 12 %N 4 %P 2-14 %! ارزیابی علمِ به‌سامان: برنامه فیلیپ کیچر در مردم‌سالار‌سازی سیاست‌گذاری علم و فناوری %K فیلیپ کیچر %K علم به‌سامان %K اهمیت علمی %K مردم‌سالار‌سازی سیاست‌گذاری علم وفناوری %K نخبه‌گرایی %R jstp.2020.11.4.1057 %X به دلیل اعمال سیاست‌های متعارض با منافع شهروندان، شاهد افزایش بی‌اعتمادی به علم و فناوری در دهه‌های اخیر بوده‌ایم و در این سال‌ها همواره مردم‌سالار‌سازی سیاست‌گذاری علم و فناوری به عنوان یک راه‌حل این مسئله مطرح شده است. اما آیا ورود ارزش‌ها و ایده‌آل‌های مردم‌سالارانه در فرآیند فعالیت علمی بایسته است؟ و نهاد‌ها و رویه‌های علمی چگونه باید در جهت پاسداشت منافع شهروندان جامعه مردم‌سالار سامان گیرند؟ فیلیپ کیچر فیلسوف علم بریتانیایی معاصر معتقد است که فعالیت علمی در جامعه مردم‌سالار باید نسبت به ورود ارزش‌های مردم‌سالارانه گشوده باشد. وی مدعی است توانسته با طرح برنامه علم به‌سامان، سازوکاری با پشتوانه فلسفی را در جهت ارضاء هنجار فوق ارائه دهد به طوری که میان ارزش‌های مردم‌سالارانه (برابری و آزادی) و نخبه‌مدارانه فعالیت علمی (عینیت و هدف علمی) جمع کرده باشد. مقاله حاضر به تبیین و بررسی علم به‌سامان به مثابه برنامه‌ای در جهت مردم‌سالار‌سازی سیاست‌گذاری علم و فناوری پرداخته و در این راستا مؤلفه‌هایی چون نسبت ارزش و علم و اهمیت علمی به عنوان مهم‌ترین پایه‌های فلسفی و فهم کیچر از مردم‌سالاری به مثابه عنصر کلیدی از برنامه علم به‌سامان توضیح داده شده است. در ادامه نیز سعی شده در دو بخش با عناوین ایده‌آل علم به‌سامان و تلقی کیچر از مردم‌سالاری، ارزیابی نسبتاً جامعی از استدلال‌های شکل‌گرفته حول این مقوله ارائه شود. در نهایت استدلال شده که دلایل کیچر در دفاع از برنامه علم به‌سامان در عرصه نظری، ناموجه و نیز با گشودگی نسبت به گونه‌ای از نخبه‌گرایی، در عرصه عمل ناکام است. %U https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13760_1db219fba20d93c9ba95f523d5925c46.pdf