%0 Journal Article %T یادگیری فناورانه و سیاست‌های حمایت از آن %J سیاست علم و فناوری %I انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران %Z 20080840 %A قاضی‌نوری, سید سپهر %A مهاجری, آیدا %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 12 %N 2 %P 439-454 %! یادگیری فناورانه و سیاست‌های حمایت از آن %K یادگیری فناورانه %K سیاست‌های دولتی %K انتقال فناوری %K ظرفیت جذب %K توانمندی فناورانه %K گروه مپنا %R %X رشد و توسعه اقتصادی به میزان زیادی با رشد فناورانه بنگاه‌ها و صنایع هر کشور گره خورده به گونه‌ای که این دو مقوله در تعاملی دوسویه، ارتقاء جایگاه اقتصادی یک کشور را رقم می‌زنند. برای کشورها و بنگاه‌های دیرآمده، دستیابی به توسعه فناورانه، در بیشتر موارد از گذرگاه اولیه یادگیری فناورانه ممکن می‌شود و آنها از این طریق تلاش می‌کنند شکاف فناورانه و اقتصادی خود با مرزهای فناوری و پیشروان را کاهش دهند. این امر البته در سایه حمایت دولت و تدوین و اعمال سیاست‌های مناسب امکان‌پذیر می‌شود و از این رو، سیاست‌های دولتی نقش مهمی در چگونگی پیشروی یادگیری فناورانه ایفاء می‌کنند. در این مقاله، پس از تبیین مفهوم یادگیری فناورانه و اهمیت آن در کشورهای در حال توسعه و همچنین مفاهیم شکاف فناورانه و دیرآمدگان، تلاش شده سازوکار وقوع یادگیری فناورانه در بنگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن سبک‌ها، منابع، فرآیندها و مدل‌های یادگیری فناورانه ارائه و در ادامه اهمیت نقش مداخلات دولت در ارتقاء یادگیری فناورانه و همچنین مهم‌ترین سیاست‌های دولتی در این زمینه، مورد اشاره قرار می‌گیرد. مروری بر تجربه موفقیت‌آمیز یادگیری فناورانه در یکی از شرکت‌های ایرانی (گروه مپنا) و نقش سیاست‌های دولتی در حصول این موفقیت، خاتمه‌دهنده این مقاله خواهد بود.   %U https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13711_fe610fc18f05a1b4f748ec458945d3c0.pdf