per
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
2016-12-21
9
4
0
1
12963
نامه سردبیر
EDITORIAL
سید سپهر قاضی نوری
ghazinoory@yahoo.com
1
دانشگاه تربیت مدرس
نامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیر
نامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیر
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12963_b23d6ddfbee7f0a882cd681c54916cd1.pdf
ندارد ندارد ندارد ندارد
ندارد ندارد ندارد ندارد
per
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
2016-12-21
9
4
1
18
12964
Original Article
درهمتنیدگی "دولت-کارآفرینان پیشگام" و تحول فناورانه: موردکاوی رشد سریع فناوری زیستدارو در ایران
Embeddedness of State-Pioneer Entrepreneurs and Technological Change; The Case of Biopharmecutal Catch-Up in Iran
روحالله حمیدی مطلق
hamidimotlagh@yahoo.com
1
محمدتقی عیسایی
2
علی بابایی
3
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
بر اساس دیدگاه نظریهپردازان ممتاز حوزه توسعه صنعتی کشورهای درحالتوسعه، سیاستگذاری صنعتی میبایست در بستر یک "همکاری شبکهای استراتژیک" یا نوعی "درهمتنیدگی" میان دولت و کارآفرینان پیشگام صورت پذیرد. در این مقاله ما به دنبال کشف سازوکارهایی هستیم که از طریق آنها این "درهمتنیدگی" در رشد سریع فناوری زیستدارو در ایران تحقق یافته و موجب شده تا نیازهای سیاستی بخش خصوصی به سرعت به بخش دولتی سیاستگذار منتقل شود. این مقاله از نوع کیفی است. دادههای پژوهش بر اساس مصاحبه هدفمند با 39 نفر از افراد تأثیرگذار در صنعت زیستدارو گردآوری که سپس از طریق تحلیل تم و کدگذاری یافتههای تحقیق، سه مکانیزم اصلی درهمتنیدگی شناسایی شد. یافتههای کلیدی این پژوهش نشان میدهد که از میان مکانیزمهای شناساییشده، احراز متوالی جایگاههای مختلف مدیریتی در هر دو بخش دولت و صنعت توسط اساتید و پژوهشگران دانشگاهی، مهمترین مکانیزم درهمتنیدگی و انتقال نیازهای سیاستی بخش خصوصی به بخش دولتی بوده است. این سازوکار که اصطلاحاً آن را "گردش نهادی" مینامیم باعث شده تا اطلاعات و دانش موجود در هر دو بخش دولتی و صنعتی (خصوصی) بسیار سریع میان دو بخش جابجا شده و این دو بخش در یک فرآیند یادگیری توأم قرار گیرند.
بر اساس دیدگاه نظریهپردازان ممتاز حوزه توسعه صنعتی کشورهای درحالتوسعه، سیاستگذاری صنعتی میبایست در بستر یک "همکاری شبکهای استراتژیک" یا نوعی "درهمتنیدگی" میان دولت و کارآفرینان پیشگام صورت پذیرد. در این مقاله ما به دنبال کشف سازوکارهایی هستیم که از طریق آنها این "درهمتنیدگی" در رشد سریع فناوری زیستدارو در ایران تحقق یافته و موجب شده تا نیازهای سیاستی بخش خصوصی به سرعت به بخش دولتی سیاستگذار منتقل شود. این مقاله از نوع کیفی است. دادههای پژوهش بر اساس مصاحبه هدفمند با 39 نفر از افراد تأثیرگذار در صنعت زیستدارو گردآوری که سپس از طریق تحلیل تم و کدگذاری یافتههای تحقیق، سه مکانیزم اصلی درهمتنیدگی شناسایی شد. یافتههای کلیدی این پژوهش نشان میدهد که از میان مکانیزمهای شناساییشده، احراز متوالی جایگاههای مختلف مدیریتی در هر دو بخش دولت و صنعت توسط اساتید و پژوهشگران دانشگاهی، مهمترین مکانیزم درهمتنیدگی و انتقال نیازهای سیاستی بخش خصوصی به بخش دولتی بوده است. این سازوکار که اصطلاحاً آن را "گردش نهادی" مینامیم باعث شده تا اطلاعات و دانش موجود در هر دو بخش دولتی و صنعتی (خصوصی) بسیار سریع میان دو بخش جابجا شده و این دو بخش در یک فرآیند یادگیری توأم قرار گیرند.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12964_5250660711f56c9441b5ebd56a57fdc3.pdf
درهمتنیدگی
همکاری بخش خصوصی
دولت
تحول فناورانه
صنعت زیستدارو
گردش نهادی
Embeddedness
Public-Private Collaboration
Technological Change
Biopharmeceutical Sector
Institutional Circulation
per
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
2016-12-21
9
4
19
33
12965
مراحل شکلگیری و توسعه قابلیتهای فناورانه؛ مطالعه یک سازمان صنعتی صنایع دریایی
The Stages of Formation and Development of Technological Capabilities; Case study: An marine Industry Organization
سیامک طهماسبی
1
حمیدرضا فرتوکزاده
2
علیرضا بوشهری
arb1148@yahoo.com
3
سید کمال طبائیان
4
جعفر قیدر خلجانی
5
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه مالکاشتر
دانشیار دانشگاه صنعتی مالکاشتر
استادیار دانشگاه صنعتی مالکاشتر
استادیار دانشگاه صنعتی مالکاشتر
استادیار دانشگاه صنعتی مالکاشتر
این مقاله به بررسی نحوه شکلگیری قابلیتهای فناورانه در یکی از سازمانهای صنعتی حوزه صنایع دریایی ایران میپردازد. استراتژی پژوهش، مطالعه موردی یک سازمان بوده که به عنوان مورد مطالعه، انتخاب و در کنار مطالعه منابع علمی، اقدام به انجام مصاحبه عمیق با مسئولین، مدیران، مشاوران و کارشناسان ارشد مرتبط با آن سازمان گردید. نقطه شروع مطالعه استفاده از یافتههای علمی پژوهشهای قبلی بوده است ولی پیشینه موجود دارای دو خلاء مهم در این زمینه میباشد: اول اینکه الگوهای ارائهشده برای توسعه قابلیتهای فناورانه بیشتر متمرکز بر تولید انبوه است (در صورتی که ماهیت اغلب محصولات سازمان مورد مطالعه از جنس محصولات پیچیده است) و پیشفرض اساسی دیگر برای الگوهای یادشده هم همکاری با کشورهای توسعهیافته میباشد که به دلیل وجود تحریمهای مستمر علیه صنایع دارای کاربرد دوگانه، این همکاری میسر نمیباشد. در این مقاله سعی شده مراحل طیشده در سازمان مورد مطالعه جهت شکلگیری و توسعه قابلیتهای فناورانه شناسایی و معرفی گردد. این مراحل در قالب سه گام شناسایی شد که عبارتند از: سرمایهگذاری و ایجاد زیرساختهای پایه، ارتقاء قابلیتها به واسطه مهندسی معکوس با همکاری محدود و همچنین مهندسی معکوس محصولات پیچیدهتر و گسترش طراحی و نوآوری. در نهایت مراحل شناساییشده با مدلهای متداول در این حوزه مقایسه شده است.
این مقاله به بررسی نحوه شکلگیری قابلیتهای فناورانه در یکی از سازمانهای صنعتی حوزه صنایع دریایی ایران میپردازد. استراتژی پژوهش، مطالعه موردی یک سازمان بوده که به عنوان مورد مطالعه، انتخاب و در کنار مطالعه منابع علمی، اقدام به انجام مصاحبه عمیق با مسئولین، مدیران، مشاوران و کارشناسان ارشد مرتبط با آن سازمان گردید. نقطه شروع مطالعه استفاده از یافتههای علمی پژوهشهای قبلی بوده است ولی پیشینه موجود دارای دو خلاء مهم در این زمینه میباشد: اول اینکه الگوهای ارائهشده برای توسعه قابلیتهای فناورانه بیشتر متمرکز بر تولید انبوه است (در صورتی که ماهیت اغلب محصولات سازمان مورد مطالعه از جنس محصولات پیچیده است) و پیشفرض اساسی دیگر برای الگوهای یادشده هم همکاری با کشورهای توسعهیافته میباشد که به دلیل وجود تحریمهای مستمر علیه صنایع دارای کاربرد دوگانه، این همکاری میسر نمیباشد. در این مقاله سعی شده مراحل طیشده در سازمان مورد مطالعه جهت شکلگیری و توسعه قابلیتهای فناورانه شناسایی و معرفی گردد. این مراحل در قالب سه گام شناسایی شد که عبارتند از: سرمایهگذاری و ایجاد زیرساختهای پایه، ارتقاء قابلیتها به واسطه مهندسی معکوس با همکاری محدود و همچنین مهندسی معکوس محصولات پیچیدهتر و گسترش طراحی و نوآوری. در نهایت مراحل شناساییشده با مدلهای متداول در این حوزه مقایسه شده است.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12965_2988d763dbc63c2611d5896a463858cb.pdf
قابلیتهای فناورانه
محصولات و سامانههای پیچیده
سازمانهای صنعتی
صنایع دریایی
Technological capabilities
Complex Product Systems
Industrial Organization
Marine Industries
per
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
2016-12-21
9
4
35
48
13662
سنجش پذیرش اجتماعی فناوری شبیهسازی انسان در جامعه دانشگاهی ایران
Evaluating Social Acceptance of Cloning Technology in Iran's Academic Society
اسماعیل کلانتری
1
آیدا مهاجری
2
محمدامین قانعی راد
3
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
استاد گروه پژوهشی علم و جامعه، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
توسعه فناوری شبیهسازی به کاربردهای بازتولیدی و درمانی در سالهای اخیر، حساسیتهای گستردهای را در جامعه جهانی برانگیخته است. از یک سو موافقان با طرح موضوعاتی نظیر توانمندی این فناوری در اصلاح نواقص زیستی و درمان بیماریها از آن حمایت و از سوی دیگر، منتقدان با در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی و اجتماعی، از ناتوانی بشر در کنترل پیامدهای این فناوری ابراز نگرانی میکنند. توسعه این فناوری در جامعه اسلامی ایران نظیر جوامع دیگر مستلزم درک عمومی مثبت و پذیرش اجتماعی آن است. هدف این پژوهش سنجش پذیرش فناوری شبیهسازی از دو نوع بازتولیدی و شبیهسازی درمانی در جامعه دانشگاهی ایران بوده و به این منظور از مدل پذیرش فناوری دیویس استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان و اعضاء هیأتعلمی دانشگاههای شهر تهران و نمونه آماری آن شامل 316 نفر است. ابزار گردآوری دادهها هم پرسشنامه و روش تحلیل دادهها آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی و آزمون Tاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که درک عمومی جامعه دانشگاهی از شبیهسازی انسانی با هدف بازتولید، منفی اما به منظور شبیهسازی درمانی، مثبت است. همچنین جنسیت، عاملی تأثیرگذار بر پذیرش این فناوری است بدین معنا که مردان نسبت به فناوری شبیهسازی خوشبین و زنان نسبت به آن بدبین هستند. یافتههای این پژوهش میتواند دلالتهای سیاستی قابل ملاحظهای را برای سیاستگذاریهای مرتبط با توسعه فناوری شبیهسازی در اختیار سیاستگذاران علم و فناوری کشور قرار دهد.
توسعه فناوری شبیهسازی به کاربردهای بازتولیدی و درمانی در سالهای اخیر، حساسیتهای گستردهای را در جامعه جهانی برانگیخته است. از یک سو موافقان با طرح موضوعاتی نظیر توانمندی این فناوری در اصلاح نواقص زیستی و درمان بیماریها از آن حمایت و از سوی دیگر، منتقدان با در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی و اجتماعی، از ناتوانی بشر در کنترل پیامدهای این فناوری ابراز نگرانی میکنند. توسعه این فناوری در جامعه اسلامی ایران نظیر جوامع دیگر مستلزم درک عمومی مثبت و پذیرش اجتماعی آن است. هدف این پژوهش سنجش پذیرش فناوری شبیهسازی از دو نوع بازتولیدی و شبیهسازی درمانی در جامعه دانشگاهی ایران بوده و به این منظور از مدل پذیرش فناوری دیویس استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان و اعضاء هیأتعلمی دانشگاههای شهر تهران و نمونه آماری آن شامل 316 نفر است. ابزار گردآوری دادهها هم پرسشنامه و روش تحلیل دادهها آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی و آزمون Tاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که درک عمومی جامعه دانشگاهی از شبیهسازی انسانی با هدف بازتولید، منفی اما به منظور شبیهسازی درمانی، مثبت است. همچنین جنسیت، عاملی تأثیرگذار بر پذیرش این فناوری است بدین معنا که مردان نسبت به فناوری شبیهسازی خوشبین و زنان نسبت به آن بدبین هستند. یافتههای این پژوهش میتواند دلالتهای سیاستی قابل ملاحظهای را برای سیاستگذاریهای مرتبط با توسعه فناوری شبیهسازی در اختیار سیاستگذاران علم و فناوری کشور قرار دهد.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13662_b36c5039ca3e36e8bd16a77b9fc50258.pdf
پذیرش فناوری
شبیه سازی انسانی
بازتولید انسان
شبیه سازی درمانی
مدل پذیرش فناوری دیویس
Technology Acceptance
Human Cloning
Reproductive Cloning
Therapeutic Cloning
Davis Technology Acceptance Model
per
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
2016-12-21
9
4
49
62
12966
بررسی برساخت اجتماعی تفکرات حوزه علمی مدیریت و سیاستگذاری فناوری و نوآوری ایران
Investigating the Social Construction of Thinkings in the Filed of Technology and Innovation Management and Policy Making in Iran
ابراهیم سوزنچی کاشانی
1
آرمان خالدی
2
علی صابر
ali.saber@gmail.com
3
شهره نصری
4
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس
حوزه مدیریت فناوری و نوآوری قدمتی حدود 15 ساله در کشور دارد و به تبع آن از عمر حوزه سیاستگذاری فناوری و نوآوری حدود 10 سال میگذرد. طی این دوره، رشتههای مربوط به این حوزهها در سطوح کارشناسیارشد و دکتری با تقدم و تأخر زمانی ایجاد شدهاند و دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری فراوانی با تمرکز بر شهر تهران پرورش یافتهاند و دانشکدهها و اعضاء هیأتعلمی این حوزه نیز کمکم در دانشکدههای مختص خود یا دانشکدههای مدیریت و اقتصاد جذب شدهاند. هدف این مقاله بررسی برساخت اجتماعی این حوزه، به معنی ساخت اجتماعی نگرش و تفکرات افراد اصلی این حوزه در کشور است. این افراد طبق تعریف از نویسندگان اول مقالات سه مجله علمی-پژوهشی مرتبط یعنی سیاست علم و فناوری، مدیریت توسعه فناوری و مدیریت نوآوری انتخاب شدهاند که پس از توسعه چارچوب مفهومی، از طریق پرسشنامه آنلاین نظرات آنان اخذ گردیده است. نتایج تحلیل نشانگر همگرایی در شناخت اسامی و شهرتهای جهانی و واگرایی در حوزههای محتوایی و مفهومی در مقایسه با برساخت اجتماعی این حوزه در جهان است.
حوزه مدیریت فناوری و نوآوری قدمتی حدود 15 ساله در کشور دارد و به تبع آن از عمر حوزه سیاستگذاری فناوری و نوآوری حدود 10 سال میگذرد. طی این دوره، رشتههای مربوط به این حوزهها در سطوح کارشناسیارشد و دکتری با تقدم و تأخر زمانی ایجاد شدهاند و دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری فراوانی با تمرکز بر شهر تهران پرورش یافتهاند و دانشکدهها و اعضاء هیأتعلمی این حوزه نیز کمکم در دانشکدههای مختص خود یا دانشکدههای مدیریت و اقتصاد جذب شدهاند. هدف این مقاله بررسی برساخت اجتماعی این حوزه، به معنی ساخت اجتماعی نگرش و تفکرات افراد اصلی این حوزه در کشور است. این افراد طبق تعریف از نویسندگان اول مقالات سه مجله علمی-پژوهشی مرتبط یعنی سیاست علم و فناوری، مدیریت توسعه فناوری و مدیریت نوآوری انتخاب شدهاند که پس از توسعه چارچوب مفهومی، از طریق پرسشنامه آنلاین نظرات آنان اخذ گردیده است. نتایج تحلیل نشانگر همگرایی در شناخت اسامی و شهرتهای جهانی و واگرایی در حوزههای محتوایی و مفهومی در مقایسه با برساخت اجتماعی این حوزه در جهان است.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12966_894cd65f4a84cebb71b8fc070ca64af5.pdf
مدیریت فناوری و نوآوری
سیاست گذاری فناوری و نوآوری
برساخت اجتماعی
Management Of Innovation And Technology
Innovation And Technology Policy
Social Construction
per
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
2016-12-21
9
4
63
76
12967
بررسی نقش سازمانهای پژوهش و فناوری در نظام ملی نوآوری؛ مطالعه موردی پژوهشگاه صنعت نفت ایران
Investigating the Role of Research and Technology Organizations in National Innovation System; Case Study of Research Institute of Petroleum Industry
سید حمزه حسنی
1
سعیدحسین رفیعی
2
علی بخشی آنی
3
کارشناسارشد مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف
پژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف
دکتری مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
تاکنون کمتر پژوهشی به بررسی نقش مؤسسات تحقیقاتی و سازمانهای پژوهش و فناوری در نظام نوآوری پرداخته است. در مقاله پیشرو نخست به بررسی نقش دانش در اقتصاد دانشمحور پرداخته شده و سپس نقش مراکز تحقیقاتی در نظام نوآوری و ساماندهی اکوسیستم نوآوری مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس آن، چارچوبی برای بررسی وضعیت موجود و جایگاه مطلوب نقشآفرینی اینگونه مؤسسات ارائه شده است. در مرحله بعد پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان یکی از اصلیترین سازمانهای پژوهش و فناوری صنعت نفت کشور در کانون توجه قرار گرفته است. بدین منظور پرسشنامهای طراحی و نظرات 109 نفر از صاحبنظران گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از آزمون T یک نمونهای، معنیداری شاخصها به اثبات رسید و مشخص گردید که فاصله معنیداری میان وضعیت موجود و جایگاه مطلوب نقشآفرینی پژوهشگاه وجود دارد. به علاوه نتایج نشان داد که پژوهشگاه برای نیل به وضعیت مطلوب باید سه کارکرد "انتشار دانش و فناوری"، "تأمین مالی و تسهیل نوآوری" و "سیاستگذاری" (کارکردهایی که در متون این حوزه به عنوان کارکردهای اصلی مؤثر در شکلدهی اکوسیستم نوآوری شناخته میشوند) را در کانون توجه قرار دهد. بر این اساس، فعالیتهای آتی پژوهشگاه صنعت نفت باید به گونهای برنامهریزی شود که این سازمان به نهاد ایجادکننده اکوسیستم نوآوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تبدیل گردد.
تاکنون کمتر پژوهشی به بررسی نقش مؤسسات تحقیقاتی و سازمانهای پژوهش و فناوری در نظام نوآوری پرداخته است. در مقاله پیشرو نخست به بررسی نقش دانش در اقتصاد دانشمحور پرداخته شده و سپس نقش مراکز تحقیقاتی در نظام نوآوری و ساماندهی اکوسیستم نوآوری مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس آن، چارچوبی برای بررسی وضعیت موجود و جایگاه مطلوب نقشآفرینی اینگونه مؤسسات ارائه شده است. در مرحله بعد پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان یکی از اصلیترین سازمانهای پژوهش و فناوری صنعت نفت کشور در کانون توجه قرار گرفته است. بدین منظور پرسشنامهای طراحی و نظرات 109 نفر از صاحبنظران گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از آزمون T یک نمونهای، معنیداری شاخصها به اثبات رسید و مشخص گردید که فاصله معنیداری میان وضعیت موجود و جایگاه مطلوب نقشآفرینی پژوهشگاه وجود دارد. به علاوه نتایج نشان داد که پژوهشگاه برای نیل به وضعیت مطلوب باید سه کارکرد "انتشار دانش و فناوری"، "تأمین مالی و تسهیل نوآوری" و "سیاستگذاری" (کارکردهایی که در متون این حوزه به عنوان کارکردهای اصلی مؤثر در شکلدهی اکوسیستم نوآوری شناخته میشوند) را در کانون توجه قرار دهد. بر این اساس، فعالیتهای آتی پژوهشگاه صنعت نفت باید به گونهای برنامهریزی شود که این سازمان به نهاد ایجادکننده اکوسیستم نوآوری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تبدیل گردد.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12967_59390ba1a5e6fddef5d5360418135e96.pdf
نظام ملی نوآوری
سازمان پژوهش و فناوری
ایجادکننده اکوسیستم نوآوری
کارکردهای نظام نوآوری
National Innovation System
Research & Technology Organizations
Innovation Ecosystem Builder
Functions of Innovation System
per
انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران
سیاست علم و فناوری
20080840
27834476
2016-12-21
9
4
77
93
12968
ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی با استفاده از رویکرد مدل تعالی سازمانی؛ مطالعه موردی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
Evaluating the Performance of Research Centers by organizational Excellence Model Approach; Case Study: National Research Institute for Science Policy
حمید کاظمی
1
فرنوش باقری
2
شهره نصری نصرآبادی
3
عضو هیأتعلمی گروه اقتصاد علم، تحقیقات سیاست علمی کشور
عضو هیأتعلمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس
یکی از جنبههای کلیدی تضمین رقابت بلندمدت برای سازمانها، کشورها و یا مناطق، توسعه دانشبنیان است که در این بین، مراکز تحقیقاتی نقش حائز اهمیتی را ایفاء میکنند. رشد سریع تقاضا برای تحقیق و توسعه باعث ظهور طیف وسیعی از مراکز تحقیقاتی شده و همراه با ظهور چنین مراکزی، نیاز به بکارگیری سازوکارهایی برای ارزیابی عملکرد آنها هم ضروری به نظر میرسد. تحقیقات متعددی در زمینه ارزیابی عملکرد سازمانهای مختلف (خدماتی، تولیدی و...) انجام شده اما در حوزه ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی، تحقیقات نادر است. با توجه به ضرورتِ موضوع، در این مقاله با بکارگیری چارچوب EFQM (نسخه 2010) و از منظر پنج بُعد توانمندسازهای آن، اقدام به ارزیابی عملکرد مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور شده است. نتایج بررسی در هر یک از این ابعاد نشان میدهد که مرکز در حوزه رهبری در وضعیتی مطلوبتر و در حوزه شراکتها و منابع در وضعیتی ضعیفتر قرار دارد.
یکی از جنبههای کلیدی تضمین رقابت بلندمدت برای سازمانها، کشورها و یا مناطق، توسعه دانشبنیان است که در این بین، مراکز تحقیقاتی نقش حائز اهمیتی را ایفاء میکنند. رشد سریع تقاضا برای تحقیق و توسعه باعث ظهور طیف وسیعی از مراکز تحقیقاتی شده و همراه با ظهور چنین مراکزی، نیاز به بکارگیری سازوکارهایی برای ارزیابی عملکرد آنها هم ضروری به نظر میرسد. تحقیقات متعددی در زمینه ارزیابی عملکرد سازمانهای مختلف (خدماتی، تولیدی و...) انجام شده اما در حوزه ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی، تحقیقات نادر است. با توجه به ضرورتِ موضوع، در این مقاله با بکارگیری چارچوب EFQM (نسخه 2010) و از منظر پنج بُعد توانمندسازهای آن، اقدام به ارزیابی عملکرد مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور شده است. نتایج بررسی در هر یک از این ابعاد نشان میدهد که مرکز در حوزه رهبری در وضعیتی مطلوبتر و در حوزه شراکتها و منابع در وضعیتی ضعیفتر قرار دارد.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12968_6d26dad145a50e32d5399b2baab976da.pdf
ارزیابی عملکرد
چارچوب EFQM
مدلهای تعالی
Performance evaluation
EFQM Framework Version 2010
Excellence Models