@article { author = {Zare Banadkooki, Mohammad Reza and Vahdatzad, Mohammad Ali and Saleh Owlia, Mohammad and Mahdi Lotfi, Mohammad}, title = {The Study of Effective Measures for Iranian University Rankings from Upstream Documents}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {9}, number = {3}, pages = {55-70}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Ranking is one of the key tools for performance evaluation, competitiveness and success of universities. A desirable ranking is emanated from the core mission of higher education. In this paper, the upstream documents related to the higher education, as communicated strategies, are extracted and the corresponding texts surveyed by content analysis through the selection of binding statements for universities as well as open and axial coding. From 241 statements, 36 main codes are extracted and grouped in six categories. For axial coding, basic functions of universities were considered. To extract appropriate mesures, the resulted axial codes are used. Then, we propose 6 categories of mesures and corresponding concepts for Iranian university ranking including educational, research & development, social & cultural impact, entrepreneurship & wealth creation, help for sustainable development, and international interactions. The results confirm that the most effective code in each of the above criteria is demand-driven research, demand-driven education, Islamic values, sustainale development, and international interactions, respectively.}, keywords = {Higher education,Upstream documents,University rankings,content analysis,Measure}, title_fa = {بررسی و استخراج معیارهای موثر بر رتبه بندی دانشگاه های ایران از منظر اسناد فرادستی}, abstract_fa = {رتبه بندی یکی از ابزارهای ارزیابی عملکرد، رقابت پذیری و موفقیت دانشگاه ها به شمار می آید. رتبه بندی ای مطلوب است که برگرفته از رسالت های کلیدی نظام آموزش عالی باشد به گونه ای که با اجرای آن، شاهد تغییر رفتار موسسات در مسیر اهداف کلان باشیم. در این مقاله، اسناد فرادستی آموزش عالی کشور به عنوان راهبردهای ابلاغی انتخاب و متن هر کدام با انتخاب گزاره های الزام آور برای دانشگاه ها و کدگذاری باز و محوری، تحلیل محتوا شده است. از 241 گزاره، 36 کد اصلی استخراج و کدها در شش محور گروه بندی شدند. برای کدگذاری محوری، کارکردهای اساسی دانشگاه ها درنظر گرفته شد. برای استخراج معیارهای مناسب، کدهای محوری حاصل از تحلیل محتوای اسناد، مبنا قرار گرفت و در ادامه، معیارهای آموزشی، پژوهش و فناوری، تاثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی، کارآفرینی و خلق ثروت، کمک به توسعه پایدار و تعاملات بین  المللی و فرابخشی برای رتبه بندی دانشگاه های ایران پیشنهاد و مهم ترین مفاهیم هر معیار معرفی گردید. نتایج نشان می دهد که تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به ترتیب پژوهش تقاضامحور، آموزش تقاضامحور، آموزش و پژوهش مبتنی بر ارزش های اسلامی، توجه به محیط زیست و همکاری های بین المللی بوده است.}, keywords_fa = {آموزش عالی,اسناد فرادستی,رتبه بندی دانشگاه ها,تحلیل محتوا,معیار}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12961.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12961_5c52e44be9a3b7392c3255503f9be1ec.pdf} }