@article { author = {Ghoraishi khorasgani, Maryam sadat and Yamani, Mohamad and Zakersalehi, Golamreza and Mehran, Golnar}, title = {Analysis of the Studies Conducted in Higher Education Privatization}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {9}, number = {1}, pages = {77-90}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {This study was conducted with the purpose of addressing the production of scientific works in the field of privatization of higher education abroad and the acquisition of discussions and components focused by studies, the results of the studies and the descriptive and formal analysis of the studies. Accordingly all works produced within the period of 2000-2015 in the Faculty of Education and Psychology database of Shahid Beheshti University were studied. The works were extracted from 33 journals in the field of higher education, including 24 scientific documents including 18 articles, 5 books and a thesis in the field of private higher education and analyzed by descriptive - analytic method. The findings are presented in three parts, the first part, related to the issues and factors considered by the study results showed that topics including the reason of privatization of higher education, goals, advantages and disadvantages and different types of private higher education institutions have been more focused by the researchers. In the second part the results indicated that indiscriminate expansion of the private sector in higher education has led to lower quality, rising unemployment, failure to reduce financial dependence on public sector budgets, lack of responsiveness to labor market needs and priorities of individual interests to the social interests. In the third part the result of formal and descriptive analysis of the studies showed that 58.3% of the studies have been conducted within the years of 2011-2015 and 83% of the studies have used qualitative research and library method and only 17% have used the quantitative method and interviews and questionnaires. In terms of national and transnational studies71% of the studies were national and 29% of the studies were transnational. In terms of cooperation and partnerships the group research was 8% higher than the individual research.}, keywords = {Privatization,Higher education,Private Higher Education,Types of Privatization,Privatization Higher education}, title_fa = {تحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینه خصوصی سازی آموزش عالی}, abstract_fa = {این مقاله با هدف مطالعه وضعیت تولید آثار علمی در زمینه خصوصی سازی آموزش عالی خارج از کشور و دستیابی به مباحث و مولفه های مورد توجه مطالعات، نتایج مطالعات و بررسی شکلی و توصیفی آنها انجام شده است. بدین منظور کلیه آثار موجود در بازه زمانی 2015-2000 در پایگاه های اطلاعاتی مستقر در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی مطالعه شد. این آثار از 33 مجله تخصصی در حوزه آموزش عالی که مشتمل بر 24 عنوان سند علمی شامل 18 مقاله، 5 کتاب و یک پایان نامه در زمینه آموزش عالی خصوصی است استخراج و به روش توصیفی -تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. یافته های پژوهش در سه بخش ارائه شده است: بخش اول؛ در خصوص مباحث و مولفه های مورد توجه پژوهشگران که نتایج مطالعه نشان داد پژوهشگران بیشتر به مباحثی از جمله چرایی خصوصی سازی آموزش عالی، اهداف، معایب و مزایا و همچنین انواع موسسات آموزش عالی خصوصی پرداخته اند. بخش دوم؛ نتایج مطالعات حاکی از آن بود که گسترش بی رویه مراکز خصوصی آموزش عالی منجر به کاهش کیفیت، افزایش نرخ بیکاری، عدم کاهش وابستگی مالی به بودجه بخش دولتی، عدم پاسخگویی به نیازهای بازار کار و اولویت منافع فردی نسبت به منافع اجتماعی شده است. در بخش سوم؛ نتیجه بررسی ساختار شکلی و توصیفی این مطالعات نشان داد 58% این مطالعات در دوره زمانی سال های 2011 تا 2015 انجام شده 83% پژوهش ها از روش تحقیق کیفی و شیوه مطالعه اسناد و مدارک و کتابخانه ای و تنها 17% از روش تحقیق کمی و مصاحبه و پرسشنامه استفاده کرده اند. به لحاظ ملی و فراملی بودن مطالعات نیز 71% پژوهش ها ملی و 29% فراملی بوده اند. از نظر هم نویسی و مشارکت هم پژوهش گروهی 8% نسبت به پژوهش انفرادی بیشتر بوده است.}, keywords_fa = {خصوصی سازی,آموزش عالی,آموزش عالی خصوصی,انواع خصوصی سازی,خصوصی سازی آموزش عالی}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12949.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12949_454e5b16b0ce3a162a50493184df797c.pdf} }