@article { author = {جعفرنژاد, احمد and Mohaghar, Ali and Ekhtiarzadeh, Ahmad}, title = {A Seven-Stage Growth Model of Academic New Technology Based Firms to Understanding the Challenges of Growth}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {5}, number = {2}, pages = {45-62}, year = {2012}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Transferring knowledge and technology from university to industry by New- Technology- Based Firms (NTBFs) is a strategy that has been implemented in Iran in the recent decades (or the last decade). However, it seems that this strategy has failed to lead to a significant change in the domestic industry. In this paper, we attempt to analyze academic NTBFs and aim to develop a model for a better understanding of the growth process of the firms by answering three essential questions. First, how should the firms be classified according to their business strategy. Second, what transformative phases did the firms face to achieve sustainable success? Finally, what were the contribution variables in each transformative phase? This study is based in theory and in-depth interviews with 20 CEOs and the members of the board of directors of 14 NTBFs that are located in Tehran University incubator, Tehran Science and Technology Park, and also in Sharif University incubator. Finally, we develop a seven-stage growth model identifying the driving factors and obstacles for each stage.}, keywords = {New Technology Based Firm,Spin Offs,Growth Model,Growth Center,Technological Entrepreneurship,Innovation Commercialization}, title_fa = {شناسایی چالش‌های شرکت‌های تازه تأسیس فناوری محور دانشگاهی در مسیر رشد}, abstract_fa = {انتقال دانش و فناوری از دانشگاه به صنعت به کمک شرکت‌های زایشی، راهکاری است که نزدیک به یک دهه در ایران پیاده‌سازی شده و به نظر می‌رسد تا به امروز خروجی‌های آن، نتوانسته موجب شکل‌گیری جنبشی اساسی در سطح صنعت شود. در این مقاله تلاش شده تا با بررسی عمیق وضعیت شرکت‌های تازه-تأسیس فناوری‌محور دانشگاهی1، به مدلی برای شناخت بهتر فرآیند رشد این نوع شرکت‌ها و پاسخ‌گویی به سه سوال اساسی دست یافته شود: 1) چگونه می‌توان این نوع شرکت‌ها را با رویکردی تجاری دسته‌بندی نمود، 2) این نوع شرکت‌ها برای رسیدن به موقعیتی پایدار چه مراحلی را طی می‌کنند و 3) در هر یک از این مراحل با چه عواملی روبرو هستند. در این مقاله ضمن ارائه یک تقسیم‌بندی جدید از این شرکت‌ها، با تکیه بر روش تحقیق نظریه بنیادین و مصاحبه‌های عمیق با 20 نفر از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره 14 شرکت به همراه برخی از مسئولین و مدیران مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه شریف، مرکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در نهایت به مدلی 7 مرحله‌ای به همراه عوامل اثرگذار بر فرآیند رشد در هر مرحله دست یافته شد.}, keywords_fa = {شرکتهای تازه تاسیس فناوری محور,شرکتهای زایشی,مدل رشد,مرکز رشد,کارآفرینی فناورانه,تجاری سازی نوآوری}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12871.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12871_bfb41eec2fae4a335769c9bf7f173787.pdf} }