@article { author = {Nasri, shohreh}, title = {Editorial}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {13}, number = {1}, pages = {1-1}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Editorial}, keywords = {EditorialوEditorial}, title_fa = {مهمان سردبیر: کاربست چارچوب جدید «نظام نوآوری مبتنی بر مسئله» در تدوین نسل جدید سیاست‌های نوآوری}, abstract_fa = {مفهوم نظام نوآوری طی تقریباً سه دهه اخیر به طور چشمگیری مورد توجه محققان و سیاست‌گذاران قرار گرفته و رویکردهای مختلفی از آن بر اساس سطوح (خُرد، میانی و کلان) و ابعاد (صنعت، فناوری و منطقه) مختلف در پیشینه ارائه شده است. تمرکز بیشتر این رویکردها بر توسعه نوآوری‌های فناورانه با هدف خلق ارزش اقتصادی بوده و به نوعی می‌توان آنها را در ابرانگاره فلسفی جبرگرایی فناورانه دسته‌بندی نمود البته با این پیش‌فرض که توسعه فناوری، در نهایت جامعه را متناسب با ویژگی‌های خود تغییر خواهد داد. اما یک جنبه مغفول‌مانده در رویکردهای رایج نظام‌های نوآوری، عدم توجه به چالش‌ها و مسائل فنی و اجتماعی موجود در جوامع است که ناشی از ضعف رویکرد فنی-سرمایه‌داری در برآورده کردن نیازهای فنی-اجتماعی و حل چنین مسائلی است. در همین راستا، نظریه گذار نظام‌های اجتماعی-فنی، منتقد رویکرد نظام نوآوری است و آن را فناوری‌زده می‌داند یعنی صرفاً بر تولید و توسعه دانش، نوآوری و فناوری تأکید دارد (سمت عرضه) و به کارکردهای اجتماعی فرآیند نوآوری یعنی انتشار و کاربرد آن (سمت تقاضا) کمتر توجه دارد. در حالی که گذارهای اجتماعی-فنی نه تنها دربرگیرنده تغییرات در فناوری‌ها است بلکه تغییرات در سیاست‌ها، ابزارهای فرهنگی، زیرساخت‌ها و مدل‌های کسب‌و‌کار را نیز با هدف رسیدن به توسعه پایدار شامل می‌شود. این استدلال، مبین نوعی الزام به «تغییرات نظام‌مند تحول‌گرا» در سیاست نوآوری است.  بنابراین این کاستی‌ها، پیشرانی در شکل‌گیری نسل جدید مطالعات و سیاست‌های نوآوری و به طور خاص رویکرد جدید «نظام نوآوری مبتنی بر مسئله» (PIS) بوده است. در ابرانگاره فکری جدید از سیاست‌گذاری علم، فناوری و نوآوری، ابرواژگانی با فراوانی مفاهیمی همچون «نسل جدید دانشگاه‌ها تحت عنوان دانشگاه‌های چالش‌محور یا مسئله‌محور»، «سیاست نوآوری مبتنی بر مسئله/چالش»، «سیاست‌های نوآوری تحول‌گرا»، «نظام‌های نوآوری به نفع فقر»، «نظام نوآوری مأموریت‌گرا (با رویکرد حل چالش‌های اجتماعی)»، «نظام نوآوری اجتماعی» و در نهایت «نظام نوآوری مبتنی بر مسئله» در حال ظهور و شکل‌گیری هستند. به طور خاص نظریه «نظام نوآوری مبتنی بر مسئله» که اخیراً توسط من و همکارانم در مجله “Technological Forecasting and Social Change” تحت عنوان:  “Why do we need 'Problem-oriented Innovation System (PIS)' for solving macro-level societal problems?” منتشرشده، حاصل چند سال پژوهش با تمرکز بر تجارب موفق کشورها در زمینه حل مسائل مختلف فنی و اجتماعی بوده است. نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که تجارب موفق آمریکا در زمینه کاهش آلودگی هوا، کره جنوبی در زمینه کاهش شکاف علم داده (دیجیتال)، آمریکا و ژاپن در زمینه مدیریت مؤثر زلزله و مدیریت مسئله بهداشت و درمان در هند، نتیجه تکوین تدریجی رویکردی بوده که ما آن را نظام نوآوری مبتنی بر مسئله نام گذاشته­ایم. کاربرد چارچوب تحلیلی نظام نوآوری مبتنی بر مسئله، ابزاری را برای سیاست‌گذاران فراهم می‌کند که به شیوه‌ای نظام‌مند، کارآمد و مؤثر به بررسی مسائل کلان فنی و اجتماعی جامعه بپردازند و حفره‌های اصلی که منجر به پدید آمدن مسئله شده را شناسایی و مرتفع سازند. بنابراین در صورتی که این چارچوب به طور مؤثری به کار گرفته و مدیریت شود دریچه‌ای برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها می‌گشاید و تهدیدات پیش روی جامعه را از طریق شکل‌گیری یک چرخه پویا از توسعه فناوری‌ها، ایجاد مشاغل و ثروت‌های جدید؛ به فرصت تبدیل خواهد کرد که این دقیقاً همان چیزی است که از یک نظام نوآوری انتظار داریم.}, keywords_fa = {سردبیر}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13777.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13777_09fbdfb67c984d9b3895560e03c6d9df.pdf} } @article { author = {Jafar, Alireza and Akbari, Morteza and Davari, Ali}, title = {The Effective Factors on the Formation of Innovation Clusters: The Case of Sharif Innovation District}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {13}, number = {1}, pages = {1-14}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {10.22034/jstp.2020.12.1.1119}, abstract = {Today, the importance of shaping innovation area as a new model in the geography of innovation countries is emphasized. Areas are referred to as an innovation hubs and innovation districts. This research focusing on identifying innovation areas and describes the concept of “innovation clusters”. A new phenomenon which better describes the mechanism of innovation areas. The main purpose of this study is to investigate the factors affecting the formation of innovation clusters in Iran. The present study utilized a qualitative method with a grounded theory approach. In-depth interviews were conducted with 14 experts familiar with innovative ecosystems, some of whom were directly involved in the formation of innovation area in the country. The results of this paper show that the shaping factors are divided into two categories: hard factors and soft factors. These factors could be classified under causal, intervention and contextual conditions and its results lead to the formation of a dynamic ecosystem of diverse actors focused on different technologies, and the most important strategic factor between them is innovative communication and partnerships. Other important results of this paper include the role of the facilitator in the formation and development of innovation clusters, which is responsible for managing the innovative ecosystem in the cluster.}, keywords = {Innovation,Clusters,Emergence of Clusters,Cluster of Innovation,Innovation District}, title_fa = {عوامل مؤثر بر شکل‌گیری خوشه‌های نوآوری؛ مطالعه ناحیه نوآوری شریف}, abstract_fa = {امروزه بر اهمیت شکل‌گیری فضاهای نوآوری به عنوان مدلی جدید در جغرافیای نوآوری کشورها تأکید می‌گردد. فضاهایی که از آنها با عناوینی چون قطب‌ها و ناحیه‌های نوآوری یاد می‌شود. این مقاله با تمرکز بر شناسایی هر چه بهتر فضاهای نوآوری به تشریح مفهوم خوشه نوآوری پرداخته است، یعنی پدیده‌ای جدید که سازوکار فضاهای نوآوری را بهتر توصیف می‌کند. هدف اصلی پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری خوشه‌های نوآوری در ایران است. پژوهش از روش کیفی با رویکرد نظریه داده‌بنیاد استفاده و با چهارده خبره آشنا با فضاهای نوآوری و بوم‌سازگان‌های نوآورانه، مصاحبه عمیق صورت گرفت که برخی از آنها مستقیماً در شکل‌گیری فضاهای نوآوری در کشور نقش اساسی داشته‌اند. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که عوامل شکل‌دهنده به یک خوشه نوآوری به دو دسته عوامل سخت و نرم تقسیم می‌شوند: عواملی که در شرایط علّی، مداخله‌ای و زمینه‌ای قابل طبقه‌بندی بوده و نتایج آنها منجر به شکل‌گیری بوم‌سازگانی پویا از بازیگرانی متنوع می‌شود که در فناوری‌های مختلف در مجاورت یکدیگر تمرکز یافته‌اند و مهم‌ترین عامل راهبردی بین آنها نیز ارتباطات و مشارکت‌های نوآورانه است. از دیگر یافته‌های این پژوهش می‌توان به نقش نهاد تسهیل‌گر شکل‌گیری و توسعه خوشه‌های نوآوری اشاره کرد که وظیفه راهبری بوم‌سازگان نوآورانه موجود در خوشه را بر عهده دارد.}, keywords_fa = {نوآوری,خوشه,خوشه‌های نوآوری,شکل‌گیری خوشه‌ها,ناحیه نوآوری}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13778.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13778_cad6e9d84761d102e8155d91e73c9807.pdf} } @article { author = {Montazer, gholamali and Gashool Darehsibi, Tayyebeh}, title = {E-Learning: Technological Transformation in Education}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {13}, number = {1}, pages = {15-36}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Nowadays, all aspects of human life are influenced by the advances in information and communication technologies (ICT). Education and learning are also among areas that have been greatly affected by ICT and the speed of its growth. This affectability results in the creation of a new concept, called e-learning. In this paper, we first define the basic concepts of learning. Then, describing the trajectory of the technological course of distance education, we explain the technological background of e-learning and express how ICT affects the formation of personalized intelligent learning. Evolution of distance education can be divided into six generations: correspondence education, audio-visual education, computer-assisted education, web-based education, e-learning 1, and (social) e-learning 2. Additionally, we address to the researches in e-learning through the examination of published papers in e-learning. Our investigation shows the increasing interest of researchers to technological issues of e-learning as well as attempting to match different information technology appearances to it. Scientific problems around e-learning are interesting for many researchers, and solving each of them helps to the evolution of e-learning from some aspect. E-learning, as the most sensible effect of modern information and communication technologies on education and because of its effects on the mind and behaviour of the learners, is so important that ignoring policy making on it makes it impossible to exploit the advantages of applying these technologies in education, increases the costs in future of education, and also widens the gap between education system and citizens of information era.    }, keywords = {E-Learning,Distance Education,Generations,Information Technology,Learner-Centered}, title_fa = {یادگیری الکترونیکی: روایت دگردیسی فناورانه در عرصه آموزش}, abstract_fa = {امروزه تمامی جنبه‌های زندگی انسان از رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی اثر پذیرفته است. آموزش و یادگیری نیز در زمره حوزه‌هایی است که به شدت تحت تأثیر فاوا و سرعت رشد آن بوده که این تأثیرپذیری منجر به شکل‌گیری مفهومی جدید به نام «یادگیری الکترونیکی» شده است. در این مقاله ابتدا مفاهیم پایه‌ای یادگیری تعریف و پس از آن، با توصیف سیر تطور فناورانه حوزه آموزش از دور، پیشینه فناورانه یادگیری الکترونیکی تشریح می‌شود و چگونگی تأثیر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی بر شکل‌گیری یادگیری هوشمند شخصی شده بیان می‌گردد. این تحولات را می‌توان در قالب شش نسل تقسیم‌بندی کرد: آموزش مکاتبه‌ای، آموزش شنیداری-دیداری، آموزش رایانه‌یار، آموزش وب‌بنیاد، یادگیری الکترونیکی 1 و یادگیری الکترونیکی 2 (اجتماعی). سپس به بررسی روند پژوهش‌های این حوزه پرداخته می‌شود که نتایج این بررسی نشان‌دهنده افزایش اقبال پژوهشگران به مباحث فناورانه یادگیری الکترونیکی و تلاش برای هم‌راستا نمودهای مختلف فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی با آن است. یادگیری الکترونیکی به عنوان بارزترین تأثیر فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی بر آموزش و اثرگذاری آن بر ذهن و رفتار یادگیرندگان عصر اطلاعات، چنان مهم است که عدم سیاست‌گذاری مناسب درباره آن هم موجب عدم بهره‌برداری از مزایای کاربردی این فناوری‌ها می‌شود و هم بر هزینه‌های آینده آموزش و البته بر تشدید گسست میان شهروندان اطلاعاتی با نظام آموزشی خواهد افزود.  }, keywords_fa = {یادگیری الکترونیکی,آموزش از دور,نسل‌بندی,فناوری اطلاعات,یادگیرنده‌محور}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13779.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13779_fd7a1145a6e8840e639c48bb1edd3c22.pdf} } @article { author = {Khayyatian Yazdi, Mohammad Sadegh and Fartash, Kiarash and Ghorbani, Amir}, title = {Photovoltaic Technological Niche Development in Iran with Strategic Niche Management Perspective}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {13}, number = {1}, pages = {37-54}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {10.22034/jstp.2020.12.1.1136}, abstract = {identification and explanation of the technological change. On the other hand, the development of renewable energy technologies in each country according to its native conditions has different requirements and depends on a range of social and technical factors. The present study analyzes the development of photovoltaic technology from the perspective of expectations, networks, and learning, with the approach of strategic niche management and in the form of historical case studies and qualitative research methods. Data gathering tools are semi-structured interviews and secondary data and the method of data analysis is through content analysis and axial coding. The statistical population for the expert interview is experienced in solar energy in Iran and 20 experts have been selected and interviewed by the snowball technique. Its temporal territory is between 1991 and 2019, and its spatial territory is Iran. Examining the Interaction between niche processes, it was shown that although the network of actors was weaknesses in the early 1991s, with over time and the Enforcement of supportive laws and policies such as feed-in tariff and support for the development of renewable energy technologies, it has finally led to the growth of the network of educational and knowledgeable actors in the mid-2000s and the growth of the network of production and service actors in the 2010s. The impact of important events such as JCPOA and foreign investment on the development of expectations and the network of photovoltaic actors has also been described.    }, keywords = {Niche Development,Technological Niche,Solar Energy,Photovoltaic,Strategic Niche Management}, title_fa = {توسعه کنام‌ فناورانه فتوولتائیک در ایران با رویکرد مدیریت راهبردی کنام}, abstract_fa = {اتخاذ سیاست‌های مناسب برای توسعه فناوری‌های انرژی‌ تجدیدپذیر، نیازمند شناسایی و تبیین درست تغییرات فناورانه است. از طرفی، توسعه فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر در هر کشور بر اساس شرایط بومی آن کشور الزامات مختلفی داشته و به طیفی از عوامل اجتماعی و فنی وابسته است. پژوهش حاضر با رویکرد مدیریت راهبردی کنام و در قالب مطالعات موردی تاریخی و با روش تحقیق کیفی به تحلیل توسعه فناوری فتوولتائیک از منظر انتظارات، شبکه‌ها و یادگیری می‌پردازد. قلمرو زمانی بررسی، سال‌های 1370 تا 1398 و قلمرو مکانی، حوزه انرژی خورشیدی در ایران است. ابزار اصلی گردآوری داده‌‌ها، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و داده‌های ثانویه موجود و روش تحلیل داده‌ها نیز تحلیل محتوا و استفاده از کدگذاری محوری بوده است. جامعه آماری مصاحبه، خبرگان دارای تجربه و تخصص در زمینه انرژی‌ خورشیدی در ایران بوده که 20 نفر از افراد با ویژگی‌ یادشده به روش گلوله برفی انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند. با بررسی تعاملات بین فرآیندهای کنام نشان داده شده که اگر چه شبکه بازیگران در ابتدای دهه 1370 بسیار اندک بوده اما با گذشت زمان و وضع قوانین و برخی سیاست‌های حمایتی همچون خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و حمایت از توسعه فناوری‌های انرژی‌ تجدیدپذیر، انتظارات بازیگران درباره کنام فتوولتائیک رشد کرده و در نهایت منتهی به رشد شبکه بازیگران آموزشی و دانشی در اواسط دهه 1380 و رشد شبکه بازیگران تولیدی و خدماتی طی دهه 1390 شده است. همچنین تأثیر رویدادهای مهمی همچون توافق برجام و سرمایه‌گذاری خارجی بر توسعه انتظارات و شبکه بازیگران فتوولتائیک ایران تشریح شده است.  }, keywords_fa = {توسعه کنام,کنام فناورانه,انرژی خورشیدی,فتوولتائیک,مدیریت راهبردی کنام}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13781.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13781_ef2262f3c427a81aaea6f0f6f955c5a8.pdf} } @article { author = {Moghadaspour, Saeed and DanaeeFard, Hassan and Fani, Aliasghar and Khaefelahi, Ahmadali}, title = {The Antecedents and Consequences of Market-Based Higher Education Policy in Iran}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {13}, number = {1}, pages = {55-72}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {10.22034/jstp.2020.12.1.1114}, abstract = {The market-based higher education development policy has been an alternative policy for the Ministry of Science, Research, and Technology because of the university budget constraints. The increasing number of universities and higher education centers in the country and the increasing number of undergraduate and postgraduate students are evidence of this. With regard to the purpose of this study which analyzes the antecedents and consequences of the formation of the market-based higher education policy in Iran, deep and semi-structured interviews were conducted by scientific and practical experts in the Higher education system of the cities of Tehran and Isfahan between 2016-2018, and finally, seven antecedents: the origins, structural-political factors, background-cultural factors, professional-specialized factors, philosophical-existential factors, economic-market factors, financial-budgetary factors; and four consequences: deficiency in the academy, social problems, functional problems, and positive effects were extracted and named. Then their validity was confirmed through qualitative methods of credibility. The results of this research can provide guidelines for the leaders, policy-makers, and managers of the country's higher education and help to develop theoretical knowledge in the field of higher education policy-making.  }, keywords = {Market-Based Policies,Marketisation of Higher Education,Credentialism,Massification of Higher Education,Educational Inflation}, title_fa = {پیش‌آیندها و پس‌آیندهای خط‌مشی بازاری در آموزش عالی ایران}, abstract_fa = {توسعه بازاری آموزش عالی، خط‌مشی دستگاه راهبری و مدیریتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده چرا که افزایش روزافزون هزینه‌های آموزش عالی، دولت را به سمت و سوی دخالت بازار آزاد تشویق کرده و افزایش روزافزون تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و روند رو به افزایش تعداد دانشجویان دوره‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری نیز شاهدی بر این مدعاست. در راستای هدف این پژوهش که واکاوی پیش‌آیندها و پس‌آیندهای شکل‌گیری و تداوم خط‌مشی توسعه بازاری آموزش عالی در ایران بوده، در فاصله سال‌های 1395 تا 1397 و در نظام آموزش عالی شهرهای تهران و اصفهان، مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته از خبرگان علمی و عملی که با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند انجام گرفت و نهایتاً با تحلیل مصاحبه‌ها از طریق تحلیل محتوای قراردادی، هفت پیش‌آیند خاستگاه‌ها، عوامل ساختاری-خط‌مشی‌ای، عوامل زمینه‌ای-فرهنگی، عوامل حرفه‌ای-تخصصی، عوامل فلسفی-وجودی، عوامل اقتصادی-بازاری و عوامل مالی-بودجه‌ای و همچنین چهار پس‌آیند کم‌جانی دانشگاه، مشکلات اجتماعی، مشکلات کارکردی و آثار و تبعات مثبته، استخراج شدند که با روش‌های اعتباریابی کیفی، صحت اعتبار آنها تأیید شد.  }, keywords_fa = {خط‌مشی‌های مبتنی بر بازار,بازاری‌سازی آموزش عالی,مدرک‌گرایی,توده‌ای شدن آموزش عالی,تورم تحصیلی}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13782.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13782_fbdabd7e21dc709ead8beb4dc0a0ec31.pdf} } @article { author = {Rahmani, Soma and Alizadeh Sani, Mohsen and Majidpour, Mehdi and Valipour Khatir, Mohammad}, title = {A look at Technological Catch-up Studies from the Perspective of Sustainability Transitions: A Meta-Synthesis Review}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {13}, number = {1}, pages = {73-90}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {10.22034/jstp.2020.12.1.1137}, abstract = {One of the key issues in the global economy is the extent to which global change creates opportunities for developing countries to prosper. The school of neoclassical economics has emphasized on catch-up, yet it has considered the policies and strategies of catching up to be the same for all countries. With the emergence of evolutionary economics, this perspective has changed. It led to the interest of pursuing technological advancement in developing countries and even to surpass developed ones in terms of technological catch-up studies. These studies, in light of global developments, have changed and evolved over history. In this regard, this article examines the trend of technological catch-up studies. In the present study 92 articles were extracted from 21 prestigious journals in the period of 58 years (1962- 2020). Based on the Meta-Synthesis method, two main paths of "Low road" and "High road" were identified in technological catch-up studies in the literature, and the characteristics of each of them were extracted and compared based on existing literature. The findings suggest that the process of technological catch-up studies is moving towards sustainability transitions with an emphasis on opening up windows of endogenous opportunity, through the management of a set of activities for the development of socio-technical regimes, and based on Technological innovation systems analysis to create more proactive responses from follower countries. Finally, suggestions have been made for future studies of technological catch- up.    }, keywords = {Sustainablity Transition,Technological Catch-up,Low Road,High Road,Meta-Synthesis Method}, title_fa = {نگاهی به مطالعات فرارسی فناورانه از منظر گذارهای پایدار: رویکرد فراترکیب}, abstract_fa = {یکی از موضوعات اصلی اقتصاد این است که تغییرات جهانی تا چه اندازه باعث ایجاد فرصت‌های پیشرفت کشورهای در حال توسعه می‌شود. مکتب اقتصاد نئوکلاسیک بر فرارسی تأکید داشته اما با این حال سیاست‌ها و راهبرد‌های فرارسی را برای تمامی کشورها یکسان در نظر گرفته است. در مکتب اقتصاد تکاملی، به مرور این نوع نگاه به فرارسی تغییر و این موضوع سبب علاقه کشورهای در حال توسعه به انجام مطالعات پیشرفت فناورانه و پیشی گرفتن آنها از کشورهای توسعه‌یافته در قالب مطالعات فرارسی فناورانه شده است. این مطالعات با توجه به تحولات جهانی، دستخوش تغییر شده و تکامل پیدا کرده است. مقاله حاضر به بررسی روند مطالعات فرارسی فناورانه می‌پردازد. در این نوشتار، 92 مقاله در بازه زمانی 58 سال (1962 تا 2020) از 21 مجله معتبر استخراج گردید. به روش تحلیل فراترکیب، دو جریان اصلی مسیر کوتاه و مسیر بلند در پیشینه شناسایی و ویژگی‌های هر یک از این مطالعات با یکدیگر مقایسه شدند. یافته‌ها حاکی از آن است که روند مطالعات فرارسی فناورانه به سمت گذارهای پایدار با تأکید بر باز کردن پنجره‌های فرصت درون‌زا از طریق مدیریت مجموعه‌ای از فعالیت‌ها جهت توسعه رژیم‌های اجتماعی-فنی و مبتنی بر تحلیل نظام‌های نوآوری فناورانه و برای ایجاد پاسخ‌های پیش‌فعالانه توسط کشورهای پیرو، در جریان است.  }, keywords_fa = {گذار پایدار,فرارسی فناورانه,مسیر کوتاه,مسیر بلند,روش تحلیل فراترکیب}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13783.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13783_5bef6ffc5dd28386d86e904f9ff1b966.pdf} } @article { author = {Nazarzadeh Zare, Mohsen and Mohammadi, Sherkoh}, title = {Recruiting Graduates of Insider at University: Challenge or Opportunity?}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {13}, number = {1}, pages = {91-104}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {10.22034/jstp.2020.12.1.1155}, abstract = {Recruiting insiders as a way of recruitment which universities try to employ their graduates has a long history. So, the aim of the present study was to investigate status of Iran's old universities about attracting and recruiting the graduates of insider at university and also, provide an integrated wisdom about graduates of insider to thinkers and policymakers of higher edcuation with using a qualitative research synthesis. Therefore, in initially all keywords around insiders were emerged and then special databases. A total of 48 studies were identified and 29 twenty-nine of them were selected purposefully as sample. In the second section, researchers chose 4 Iran's old universities by cluster sampling as sample. To quality control of the data, CASP checklist was conducted and also, code reliability was used to integrate the data. To analyze the data, conductive content analysis was conducted. The results of first section showed that we can view recruiting insiders based on two themes which are challenges and opportunities. The challenges are academic development challenge; professional development challenge; academic chauvinism growth in recruitment and employment; individual communication development challenge; inter-university communication development challenge. In addition, opportunities are the structural-cultural development of the university, the structural-cultural advantages and the economic advantages. Also the results of second section showed that there is higher percentage the graduates of insider in Iran's old universities.  }, keywords = {Graduates of Insider,Attracting and Recruiting,Faculty Members,Challenges,Opportunities}, title_fa = {استخدام دانش‌آموختگان خودی در دانشگاه: چالش یا فرصت؟}, abstract_fa = {منظور از جذب خودی‌ها، علاقه دانشگاه‌ها به جذب دانش‌آموختگان خود به عنوان عضو هیأت‌علمی گفته می‌شود و به عنوان یک مسئله در آموزش عالی از سابقه‌ای نسبتاً طولانی برخوردار است. این مقاله درصدد بود که با بررسی وضعیت دانشگاه‌های قدیمی کشور در زمینه جذب دانش‌آموختگان خودی و همچنین یکپارچه کردن پژوهش‌های موجود در این زمینه با تکیه بر روش ترکیب‌پژوهی کیفی به ارائه یک موضع فکری به اندیشمندان و سیاست‌گذاران آموزش عالی بپردازد. بر این اساس در آغاز پژوهشگران با جستجوی کلیدوا‌ژه‌های مرتبط با پدیده جذب دانش‌آموختگان خودی در هریک از پایگاه‌های اطلاعاتی، از مجموع 48 پژوهش به دست آمده، 29 پژوهش مرتبط را به عنوان نمونه و به صورت هدفمند جهت تحلیل انتخاب نمودند و در بخش دوم نیز چهار دانشگاه قدیمی کشور با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به عنوان نمونه برای تحلیل و بررسی انتخاب شدند. برای کنترل کیفیت داده‌های حاصل از بخش اول پژوهش از ابزار کاسپ استفاده شد و کدهای به دست آمده با استفاده از پایایی کدگذاران، یکدست و هماهنگ شدند. یافته‌های حاصل از بخش اول در هشت محور شامل چالش توسعه دانشگاهی، چالش توسعه حرفه‌ای، رشد تعصب دانشگاهی در جذب و استخدام، چالش توسعه ارتباطات فردی، چالش توسعه ارتباطات بین‌دانشگاهی، چالش توسعه ساختاری-فرهنگی دانشگاه، مزیت‌های ساختاری-فرهنگی و مزیت‌های اقتصادی دسته‌بندی شدند که بیانگر چالش‌ها و فرصت‌های پیرامون پدیده جذب دانش‌آموختگان خودی در دانشگاه هستند. یافته‌های حاصل از بخش دوم پژوهش نیز حاکی از میزان بالای جذب دانش‌آموختگان خودی در دانشگاه‌های قدیمی کشور بوده است.  }, keywords_fa = {دانش‌آموختگان خودی‌,جذب و استخدام,اعضاء هیأت‌علمی,چالش‌ها,فرصت‌ها}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13784.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13784_752e5dd1197f15a329e15e5806f2392e.pdf} }