@article { author = {Ghazinoori, Seyed sepehr}, title = {EDITORIAL}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {9}, number = {3}, pages = {0-1}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {نامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیر}, keywords = {ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد}, title_fa = {نامه سردبیر}, abstract_fa = {نامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیرنامه سردبیر}, keywords_fa = {ندارد ندارد ندارد نداردندارد ندارد ندارد ندارد}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12957.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12957_107293b12a604ac3e15354cfbf047518.pdf} } @article { author = {Abbasi, Tayyebeh and Beygi, Vahid}, title = {Explaining the Challenges of the Implementation of Public Policies in the Field of Science, Research and Technology}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {9}, number = {3}, pages = {1-12}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Doubtless, becoming a developed country with the first stage in economic, science and technology at the regional level requires management and direction of science, research and technology (SRT) on the correct direction. Several institutions by policy making in this area play an effective role inthe directing and managing of SRT, which the most important of them are: the ExpediencyDiscernment Council, Supreme Revolutionary Cultural Council, Parliament and especially the Commission of Education and Research and the Deputy of Science and Technology of president. Despite the adoption of multiple policies in this area, there are several obstacles in the way of their implementation and many of these policies are not implemented completely or are released. The aim of this study is to identify and explain the obstacles to the implementation of SRT policies. Research carried out in qualitative approach and data’s needed to conduct research has been gathered using interviews with experts (Ministry of Science, Research and Technology, directors and deputies of universities and some experts in this field). Snowball sampling was conducted and data analyzed using thematic analysis. According to the findings, 25 factors identified as barriers in five main components: obstacles arising from the performance of the policy making institutions, structural and managerial barriers, barriers due to the nature of problems of SRT, barriers due to implementers’ performance and environmental barriers.}, keywords = {Public policy making,Public policy implementation,Science research and technology (SRT)}, title_fa = {تبیین چالش های اجرای خط مشی های عمومی در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری}, abstract_fa = {بی تردید تبدیل شدن به کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، مستلزم مدیریت و هدایت حوزه علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در مسیری صحیح است. نهادهای متعددی با خط مشی گذاری در این حوزه نقشی موثر در زمینه هدایت و مدیریت حوزه عتف ایفاء می کنند که از مهم ترین آنها می توان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات آن و همچنین شورای عالی عتف و نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد. علی رغم تصویب خط مشی های متعدد در این حوزه، موانع متعددی در مسیر اجرای آنها وجود دارد و بسیاری از این خط مشی ها به صورت کامل اجرا نشده و یا کلا رها می شوند. هدف این پژوهش شناسایی و تبیین موانع اجرای خط مشی های حوزه عتف است. پژوهش با رویکرد کیفی انجام گرفته، داده های مورد نیاز برای انجام پژوهش از مصاحبه با خبرگان (مسوولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسا و معاونین دانشگاه ها و برخی صاحب نظران این حوزه) گردآوری شده است. نمونه گیری به روش گلوله برفی انتخاب و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل تم انجام شده است. بر اساس یافته های پژوهش، 25 عامل به عنوان موانع شناسایی شده اند که در قالب 5 مولفه اصلی موانع ناشی از عملکرد افراد و نهادهای خط مشی گذار، موانع ساختاری و مدیریتی، موانع ناشی از ماهیت مسائل حوزه عتف، موانع مربوط به مجریان خط مشی و موانع محیطی دسته بندی گردیده اند.}, keywords_fa = {خط مشی گذاری عمومی,اجرای خط مشی عمومی,علوم,تحقیقات و فناوری}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12958.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12958_e864205fb3775dfa49f03e81a6a3daba.pdf} } @article { author = {Nazarzadeh Zare, Mohsen and Pourkarimi, Javad and Zaker Salehi, Gholamreza}, title = {An Investigation of the Components of World-Class University in Iran: a Survey of Comprehensive Universities}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {9}, number = {3}, pages = {13-24}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {This study examined the faculty members’ views about the assessment of world-class university components in the Iran comprehensive universities.The statistical population consisted of all faculty members in the Iran General Universities. Given the great number of the population, the comprehensive universities were categorized in five clusters (North, South, East, West and Center), then we selected the faculty members from different clusters with using Cochran's formula. A total of 367 faculty members were selected from five clusters. For data gathering, a researcher-designed questionnaire was used. In data analysis, statistical procedures including the Confirmatory Factor Analysis, Kolmogrov- Smirnov test, one sample t-test, and Friedman test were conducted. The findings of research showed that except the academic freedom, other components of world-class university in Iran comprehensive universities were lower than mean.}, keywords = {World class university,Iran comprehensive Universities,Academic Freedom,Excellence in Research,Governance of the Institution,Adequate Facilities}, title_fa = {بررسی مولفه های دانشگاه کلاس جهانی در ایران: پیمایشی در دانشگاه های جامع کشور}, abstract_fa = {هدف اصلی مقاله حاضر، سنجش مولفه های دانشگاه کلاس جهانی در دانشگاه های جامع ایران بر مبنای دیدگاه اعضاء هیات علمی بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمامی اعضاء هیات علمی دانشگاه های جامع ایران بوده که با توجه به گستردگی جامعه پژوهش، ابتدا در قالب روش نمونه گیری خوشه ای، دانشگاه های جامع کشور به پنج خوشه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم بندی و سپس با استفاده از فرمول کوکران تعداد 367 نفر از اعضاء هیات علمی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها هم از آزمون‏های تحلیل عاملی تاییدی، کولموگروف-اسمیرنوف،t  تک نمونه ای و فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بجز مولفه آزادی علمی، سایر مولفه های دانشگاه کلاس جهانی برای دانشگاه های جامع کشور در سطحی پائین تر از متوسط قرار دارند.}, keywords_fa = {دانشگاه کلاس جهانی,دانشگاه های جامع ایران,آزادی علمی,برتری در پژوهش,حکمرانی مؤسسه,امکانات و تسهیلات کافی}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12959.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12959_69e95d90f80cbf62863e640ae9477055.pdf} } @article { author = {Nazarzadeh Zare, Mohsen and Pourkarimi, Javad and Abili, Khodayar and Zaker Salehi, Gholamreza}, title = {Presenting a Pattern for Faculty Members’ Competency in the International Engagements: a Phenomenological Study}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {9}, number = {3}, pages = {25-38}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Faculty members as one of the crucial human capitals each university, can play an important role for this purpose. And when, a faculty can play a more effective role in the international engagements that he has the necessary competencies in this filed. Thus, the purpose of present research was the presenting a pattern for faculty members’ competency in the international engagements.To achieve the purpose, the qualitative approach through phenomenological method was used. The statistical populations were included experts in field of higher education in Iran, which selected 21 people as participants in the research by purposive sampling. The research instrument was semi–structured interview and also, data analyses method was qualitative inductive content analysis. Validity was confirmed through techniques such as member checking, and peer checking. Findings showed that conceptual pattern of faculty members’ competency in the international engagements included six competencies; scientific, professional, communicational, cross-cultural, metacognitive and intellectual.}, keywords = {Competency,International engagments,Faculty Members,Competency pattern}, title_fa = {ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی: یک مطالعه پدیدارشناسانه}, abstract_fa = {اعضاء هیات علمی به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه های انسانی هر دانشگاه نقش مهمی در عرصه تعاملات بین المللی دارند و زمانی می توانند در ایفاء این نقش موثرتر عمل کنند که از شایستگی های لازم برای آن برخوردار باشند. هدف مقاله حاضر ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی است و برای نیل به این هدف، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل صاحب نظران حوزه آموزش عالی کشور بوده که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 21 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوا استقرایی بود. برای حصول اطمینان از روایی داده  های پژوهش، از دو روش بازبینی توسط مشارکت کنندگان در پژوهش و بازبینی توسط  همکاران استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوی مفهومی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی را می توان در شش مقوله شایستگی تعریف کرد که عبارتند از: شایستگی علمی، شایستگی حرفه ای، شایستگی ارتباطی، شایستگی میان فرهنگی، شایستگی فراشناختی و شایستگی فکری.}, keywords_fa = {شایستگی,تعاملات بین المللی,اعضاء هیأت علمی,الگوی شایستگی}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12960.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12960_e5998b3697acd652c49d46a24b14970c.pdf} } @article { author = {Pajouhesh Jahromi, Amin and PourKarimi, Javad and Akhavan, Amirnaser}, title = {The Conceptual Model of Commercialization of Academic Research Achievements with Emphasis on Academic Gatekeeper’s Agent}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {9}, number = {3}, pages = {39-53}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {purpose of this study is to present a conceptual model of commercialization of academic research achievements (Constituent elements and factors); it neglected aspects of this phenomenon will cover as much as possible and stakeholders involved in this area enable to answer questions. This study is applied and the method is qualitative. The population examined in this study is state industrial Colleges in Tehran. The sample consisted of 55 personalities and entities (including 20 Knowledge-based companies with academic origin, 22 faculty members and 13 experts engaged in commercial activity in this area). The sample was selected using purposive sampling. The finding is a conceptual model consists of individual, internal, external, and connecting factors and model’s components are academic spin-off, technology license, Sale of technology, and services. The superiority of this model compared to current models is the introduction of the academic goalkeeper. This factor plays an important role in the relationship between universities and industry information asymmetry.}, keywords = {Commercialization Model,Academic research achievements,Academic goalkeeper,Asymmetric information}, title_fa = {مدل مفهومی تجاری سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاه ها؛ با تاکید بر عامل دروازه بان فناوری دانشگاهی}, abstract_fa = {هدف از مقاله حاضر، ارائه مدل مفهومی نظری پدیده تجاری سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی (عوامل تشکیل دهنده و عوامل موثر) است که تا حد امکان جنبه مغفول این پدیده را پوشش داده و ذینفعان درگیر در این حوزه را برای پاسخگویی به پرسش های فرارو توانمند سازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی است. جامعه آماری مورد بررسی این تحقیق، دانشکده های صنعتی بخش دولتی در شهر تهران است. حجم نمونه شامل 55 شخصیت حقیقی و حقوقی (مشتمل بر 20 شرکت دارای فناوری با خاستگاه دانشگاهی، 22 عضو هیات علمی درگیر در کنش تجاری سازی و 13 صاحب نظر این حوزه) است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. یافته های پژوهش، مدلی مفهومی است که مشتمل بر 4 گروه عوامل فردی، درون سازمانی، برون سازمانی و ارتباط دهنده (دروازه بان فناوری) و مولفه های تشکیل دهنده تجاری سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی مشتمل بر تاسیس شرکت زایشی دانشگاه، واگذاری لیسانس فناوری، فروش فناوری و ارائه خدمات است. دلیل برتری این مدل نسبت به مدل های کنونی، معرفی دروازه بان فناوری دانشگاهی است که عامل مهمی در تقارن اطلاعات و ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت بوده و البته در هیچیک از پژوهش های گذشته در داخل و خارج از کشور به این موضوع به طور خاص پرداخته نشده است.}, keywords_fa = {مدل تجاری سازی,دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی,دروازه بان فناوری دانشگاهی,تقارن اطلاعات}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12956.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12956_d01bdb42f2d81c9803c868ac2a482bd3.pdf} } @article { author = {Zare Banadkooki, Mohammad Reza and Vahdatzad, Mohammad Ali and Saleh Owlia, Mohammad and Mahdi Lotfi, Mohammad}, title = {The Study of Effective Measures for Iranian University Rankings from Upstream Documents}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {9}, number = {3}, pages = {55-70}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Ranking is one of the key tools for performance evaluation, competitiveness and success of universities. A desirable ranking is emanated from the core mission of higher education. In this paper, the upstream documents related to the higher education, as communicated strategies, are extracted and the corresponding texts surveyed by content analysis through the selection of binding statements for universities as well as open and axial coding. From 241 statements, 36 main codes are extracted and grouped in six categories. For axial coding, basic functions of universities were considered. To extract appropriate mesures, the resulted axial codes are used. Then, we propose 6 categories of mesures and corresponding concepts for Iranian university ranking including educational, research & development, social & cultural impact, entrepreneurship & wealth creation, help for sustainable development, and international interactions. The results confirm that the most effective code in each of the above criteria is demand-driven research, demand-driven education, Islamic values, sustainale development, and international interactions, respectively.}, keywords = {Higher education,Upstream documents,University rankings,content analysis,Measure}, title_fa = {بررسی و استخراج معیارهای موثر بر رتبه بندی دانشگاه های ایران از منظر اسناد فرادستی}, abstract_fa = {رتبه بندی یکی از ابزارهای ارزیابی عملکرد، رقابت پذیری و موفقیت دانشگاه ها به شمار می آید. رتبه بندی ای مطلوب است که برگرفته از رسالت های کلیدی نظام آموزش عالی باشد به گونه ای که با اجرای آن، شاهد تغییر رفتار موسسات در مسیر اهداف کلان باشیم. در این مقاله، اسناد فرادستی آموزش عالی کشور به عنوان راهبردهای ابلاغی انتخاب و متن هر کدام با انتخاب گزاره های الزام آور برای دانشگاه ها و کدگذاری باز و محوری، تحلیل محتوا شده است. از 241 گزاره، 36 کد اصلی استخراج و کدها در شش محور گروه بندی شدند. برای کدگذاری محوری، کارکردهای اساسی دانشگاه ها درنظر گرفته شد. برای استخراج معیارهای مناسب، کدهای محوری حاصل از تحلیل محتوای اسناد، مبنا قرار گرفت و در ادامه، معیارهای آموزشی، پژوهش و فناوری، تاثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی، کارآفرینی و خلق ثروت، کمک به توسعه پایدار و تعاملات بین  المللی و فرابخشی برای رتبه بندی دانشگاه های ایران پیشنهاد و مهم ترین مفاهیم هر معیار معرفی گردید. نتایج نشان می دهد که تاثیرگذارترین کدهای هر معیار به ترتیب پژوهش تقاضامحور، آموزش تقاضامحور، آموزش و پژوهش مبتنی بر ارزش های اسلامی، توجه به محیط زیست و همکاری های بین المللی بوده است.}, keywords_fa = {آموزش عالی,اسناد فرادستی,رتبه بندی دانشگاه ها,تحلیل محتوا,معیار}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12961.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12961_5c52e44be9a3b7392c3255503f9be1ec.pdf} } @article { author = {Jowkar, Tahere and Morovati, Marzieh}, title = {Triple helix of University-Industry- Government in the Scientific Articles of Iran}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {9}, number = {3}, pages = {71-84}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {This study sought to investigate the interactions of University, Industry and Government in science and technology, scientific production in the country during 1985-2015. In this study, the triple helix model is used to determine the relationship between university, industry and government, scientific production in the field of science and technology. Accordingly all articles during this period with at least one address of Iran, including 267097 articles in the field of science and technology were extracted and studied through Web of Science. Iranian scientific productions in the field of science and technology had an upward trend during the mentioned time. The mutual interactions between university-government, had the highest value and the lowest value accounted industry-government interactions. T value (three dimension relationship) of university, industry and government has been decreasing in the last three decades and has trended toward zero during recent years. The strong association between university, industry and government, a flourishing industry and technology in the country. Unfortunately, in terms of scientific production, that is an indicator of relationship between these three organs, a good situation cannot be seen in the country. Undoubtedly, investments and implementation of sustainable policies for strengthening of the relations between the three organs, and efforts to eliminate barriers to cooperation of these pillars will follow positive results and a dramatic increase in triple helix indicators in scientific production in the country.}, keywords = {Triple Helix,University-Industry- Government relation,scientific production,science & technology,Iran}, title_fa = {بررسی وضعیت روابط دانشگاه، صنعت و دولت در تولیدات علمی بر اساس مدل مارپیچ سه گانه}, abstract_fa = {مقاله حاضر به دنبال بررسی وضعیت موجود تعاملات دانشگاه، صنعت و دولت در تولیدات علمی حوزه علوم و فناوری کشور ایران در بازه زمانی 1985 تا 2015 است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سه گانه، جهت تعیین روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی حوزه علوم و فناوری استفاده شد. بر همین اساس کلیه مقالات با حداقل یک آدرس از کشور ایران در این بازه زمانی (شامل 267097 مقاله) در حوزه علوم و فناوری از طریق درگاه Web_of Science استخراج و مورد بررسی قرار گرفت. تولیدات علمی ایرانیان در حوزه علوم و فناوری در بازه زمانی مذکور روندی صعودی داشته است. در این بین، تعاملات دوگانه دانشگاه و دولت، بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده و کمترین تعاملات مربوط به روابط صنعت و دولت بوده است. روند تعاملات سه گانه دانشگاه، صنعت و دولت، طی سی سال گذشته کاهشی بوده و در دهه اخیر به سمت صفر میل می کند. ارتباط مستحکم دانشگاه، صنعت و دولت، عامل شکوفایی صنعت و فناوری در کشور است. اما متاسفانه در عرصه تولیدات علمی که شاخصی از وجود روابط میان ارکان مذکور است وضعیت مطلوبی در کشور وجود ندارد. بی شک سرمایه گذاری های بیشتر و اجرای سیاست هایی پایدار در خصوص تقویت روابط سه گانه و تلاش جهت رفع موانع موجود در راه همکاری های این ارکان، نتایج مثبت و افزایش چشمگیر شاخص های هرم سه گانه در تولیدات علمی کشور را به دنبال دارد}, keywords_fa = {هرم سه گانه,رابطه دانشگاه,صنعت و دولت,تولیدات علمی,علم و فناوری,ایران}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12962.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12962_17763862bff083afe35dcf5dabecfcd4.pdf} }