@article { author = {Ghazinoori, seyed sepehr}, title = {Editorial}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {3}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نامه سردبیر}, abstract_fa = {پس از حمد و ثنای خدای یگانه و درود به رسول فرزانه؛ از آنجا که این ویژه‌نامه را (که اولین تجربه این گونه‌ای برای فصلنامه ‌است) به سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات و مدیریت دانش اختصاص داده‌ایم، در سر مقاله آن نیز به موضوع مدیریت دانش و فقدان چرخه آن در دانشگاه‌ها می‌پردازیم. واقعیت آن است که علیرغم تمام تحولات سال‌های اخیر، هنوز هم هویت آموزشی بر دانشگاه‌های ما غلبه دارد و تراکم منحصر به فرد قابلیت‌های نخبگی و نیروی جوان آن عمدتاً بر فعالیت‌های آموزشی تمرکز یافته‌است. امادر حوزه پژوهش، هنوز هم دانشگاه در یک چرخه باز قرار دارد و لذا قابلیت‌ها، دانش بومی و فناوری‌های حاصل شده در آن رسوب نمی‌کند. از اینجاست که می‌بینیم که تعداد کثیری از پروژه‌های قرارداد شده با دانشگاه‌ها به نتیجه قابل قبول و نهایی (یعنی حل مشکل کارفرما) نرسیده و عجیب‌تر آنکه در مواردی هم که به شکل استثنا و (عمدتاً به مدد توانمندی و یا پیگیری یکی از اعضای هیات علمی) جواب خوبی به دست آمده‌است،‌ نتیجه حاصله، قابل تکرار، توسعه و اشاعه توسط سایرین نیست زیرا دانش حاصله را نتوانسته‌ایم تدوین و جذب کنیم. شاید علت آن است که مدیران و پژوهشگران ما، عمدتاً توجه ندارند که علم بر ساخته‌ای اجتماعی است که در شبکه‌ای ناهمگن و نامتجانس از آدم‌ها، نهادها، اشیاء، ابزارها، قوانین، هنجارها و غیره رشد و عمل می‌کند. پژوهش هم صرفاً یک عمل معرفتی فنی- آکادمیک نیست بلکه یک فرآیند اجتماعی نامتجانس است که کنشگران آن از طریق شبکه‌سازی با کنشگران اجتماعی، فرهنگی، مدنی، دولتی، بازار و حوزه عامه و رسانه، فعالیت می‌‌کنند و این تعاملات شبکه‌ای، انواع برخوردهای رقابتی یا همکارانه را در خود جای می‌دهد. پس بسیار ساده‌اندیشی است اگر پژوهشگر ما گمان ‌کند که می‌تواند در محیط انکوباتوری دانشگاه و آزمایشگاه خود تحقیق کند و از بکار گرفته نشدن آن توسط مدیران بنالد. این رفتار بدان می‌ماند که مادری فرزند نارس درون رحم خویش را در پنج ماهگی به دنیا آورد و رها کند؛ فرزندی که اگر هم اتفاقا توسط پرستاران دلسوز و به یاری انکوباتورهای مصنوعی زنده بماند برای همیشه نیاز به دریافت کمک از سایرین خواهد داشت و نمی‌تواند به بالندگی و رشد انسان‌های عادی دست یابد. چنین مادری هم هرگز نخواهد توانست مدیران بیمارستان را مسئول مشکلات فرزند خود قلمداد نماید. دانشگاهیان ما باید زنجیره ارزش فعالیت‌های خود را خوب بشناسند و بتوانند که هر مرحله از این زنجیره ارزش‌ساز، منطق و قواعد خاص خود را دارد و نمیتوان با اتکا به قواعد مراحل اول زنجیره‌ (مثلاً داشتن مقالات متعدد)، در مراحل انتهایی زنجیره (مثلاً برنده شدن یک مناقصه بزرگ فناورانه) هم موفق بود. طبیعی است که همه دانشگاهیان و نخبگان هم نمی‌توانند به شکل انفرادی در تمام زنجیره مزبور، موفق باشند و دانشگاه باید در اشکال گوناگون، این سرمایه‌های انسانی را در ظرف‌های مختلف در کنار هم قرار دهد تا آنها متناسب با نیاز هر مرحله از زنجیره ارزش‌ساز، هویت پیدا کنند و از عناصر منفرد نخبه، ظرفیت‌های کارآمد و اثربخش آفریده شود. با این ترتیب، کلیه کارکردهای متنوع نظام نوآوری: نظیر کارآفرینی، خلق دانش، هدایت جریان نوآوری، اشاعه دانش، تخصیص منابع، شکل‌دهی بازار و ائتلاف و مشروعیت بخشی به فعالیت‌های نوآورانه، در جای خویش و به صورت مکمل هم شکل می‌گیرند و مدل‌های موفقی از کسب و کارهای پژوهشی، جلوی روی جامعه قرار خواهد گرفت. برای این منظور دانشگاه‌ها به ساختارهای جدید و منعطف و مقررات نوینی نیاز دارند. جایگاه‌های مدیریتی و شغلی ما در دانشگاه‌ها، تا به حال فقط بر روی خلق دانش (یعنی یکی از کارکردهای فوق) تمرکز داشته‌اند. سازمان‌دهی جدیدی نیاز است تا بتوانیم برای همه این کارکردها، مدیران و مسئولانی در دانشگاه‌ها داشته باشیم و از آنها برای خلق ثروت (و نه تقسیم متداول بودجه‌های دولتی) بهره بگیریم.}, keywords_fa = {}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12806.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12806_713eea8572d715692e5488bbadd66128.pdf} } @article { author = {اخوان, پیمان and Oliyaee, Elnoosh and Dastranj Mamaghani, Nasrin and Saghafi, Fatemeh}, title = {Developing Knowledge Management Cycle Processes Based on Knowledge Management Success Factors}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {3}, number = {2}, pages = {1-13}, year = {2010}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Nowadays knowledge has an important role in organizations as an intangible asset. Better and more effective use of organizational knowledge in a systematic and managable manner and integrating it in organizational culture makes a considerable progress in organizations in terms of economic, social and cultural perspectives. On the other hand unsuccessful knowledge management can impose enormous cost to organization. Therefore, recognizing knowledge management success factors and applying them, may be a guide for better managing it. Success factors of knowledge management have been reviewed and investigated from many approaches and different cases have been studied in organizations in the world. In this paper we are supposed to put these factors in the KM cycle with a different point of view and clarify the priority and importance of these factors in each step of the cycle by using proper tests. Based on the results of this study, 17 factors ranked from first to seven in 3 steps of knowledge managemet cycle and between them appropriate motivational incentives, leadership support, continual learning and organizational free space have the most frequency.}, keywords = {Knowledge Management,Success Factors,Knowledge Management Cycle}, title_fa = {توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش}, abstract_fa = {امروزه دانش به عنوان یک سرمایه و دارایی غیرملموس جایگاه مهمی در سازمان‌ها پیدا کرده است. به‌کارگیری هرچه بهتر و موثرتر دانش سازمانی به صورت سازمان‌دهی شده و مدیریت شده و تلفیق آن در فرهنگ سازمانی، پیشرفتی قابل توجه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سازمان‌ها ایجاد می‌کند. اما از سوی دیگر مدیریت دانش ناموفق هم می‌تواند هزینه هنگفتی را به سازمان تحمیل کند. بنابراین شناخت عوامل موفقیت مدیریت دانش و به‌کار بردن آنها می‌تواند راهنمایی برای مدیریت بهتر آن باشد. عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌ها از زوایای مختلف در تحقیقات گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مورد کاوی‌های مختلفی در سازمان‌ها و شرکت‌ها در جهان برای بررسی این عوامل صورت گرفته است. در این مقاله سعی شده تا با دیدگاهی متفاوت این عوامل در چرخه مدیریت دانش یعنی کسب و تولید دانش، عرضه و به اشتراک‌گذاری دانش و به کارگیری دانش استخراج شده و چارچوبی برای این عوامل ارائه شود. همچنین اولویت این عوامل در هر مرحله با استفاده از آزمون‌های مناسب آماری مشخص می‌شود. بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، 17 عامل رتبه اول تا هفتم را در بین عوامل اولویت‌دار در سه مرحله فرایند کسب، عرضه و به کارگیری دانش به خود اختصاص داده‌اند و از میان آنها، عوامل مشوق‌های انگیزشی مناسب، حمایت مدیریت ارشد، یادگیری مداوم و فضای آزاد سازمانی بیشترین فراوانی را در هر سه فرایند داشته‌اند.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,عوامل موفقیت,چرخه مدیریت دانش}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12807.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12807_a5754a6552d8f6ee9461c1ac06bd708f.pdf} } @article { author = {Bagheri, Seyed Kamran and Tavakol Moghaddam, Maryam and Shavvalpour, Saeed and Azizi Moradpour, Hamid}, title = {Protection of Software Inventions in Iran}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {3}, number = {2}, pages = {13-31}, year = {2010}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Having knowledge based economy as outlined in Iran’s 2025 vision statement, requires special attention to industries in which the power of human intellect and creativity play a vital role. Software industry is a shining example that characterizes such an industry. Accelerating and shaping the growth of software industry, thus, is expected to be among the priorities of the Iranian national policy-makers. The system of national intellectual property protection for software is a determining factor which affects the survival and growth of the software industry and for the same reason attracts special attention in the national technology policies. Given the especial nature of software, On the other hand, determining the optimal form and degree of software protection has been a serious concern for policy-makers in different jurisdictions. This paper briefly reviews the different forms of protecting software as intellectual property and analysis the pros and cons of patent protection. Then, the complexities attached to software patenting in different jurisdictions are examined. The present levels of patent protection of software in Iran are investigated. Finally, the shortcomings of the Iranian patent system in offering proper protection for software are highlighted.}, keywords = {Software Industry,Intellectual Property Rights,Patent,Technology Policymaking,Iran}, title_fa = {حفاظت از اختراعات نرم افزاری در ایران}, abstract_fa = {در مسیر حرکت به سوی یک جامعه دانش‌‌بنیان که از اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران است، صنعت نرم‌افزار به عنوان صنعتی دانش‌بنیان و متکی به فکر و تخصص می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. در همین راستا توسعه و صادرات محصولات نرم افزاری می تواند مورد توجه سیاست‌گذاران ملی در حوزه فناوری قرار گیرد. یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار بر شکوفایی صنعت نرم افزار و فناوری های مربوطه، نظام مالکیت فکری است و به همین دلیل نوع نگاه این نظام به ویژگی های این صنعت از جمله دل نگرانی‌های سیاست‌گذاران فناوری در سطح ملی به شمار می‌رود. در این مقاله انواع روش‌های حفاظت از دارایی‌های فکری محصولات نرم افزاری به اختصار معرفی شده و سپس مزایا و کاستی‌های کسب حفاظت از راه سازوکار ثبت اختراع در مقایسه با دیگر روش‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در ادامه، ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های مرتبط با ثبت اختراعات نرم افزاری در نظام‌های حقوقی گوناگون و عمق دقیق حفاظت اختراعی از نرم‌افزارها در ایران بررسی شده است. سپس گستره و عمق نوآوری‌ها در صنعت نرم‌افزار ایران مورد ارزیابی قرارگرفته تا نیاز به حفاظت اختراعی در صنعت نرم افزار ایران و کفایت حفاظت‌های قانونی موجود ارزیابی گردد. در آخر، نارسایی‌های موجود در زمینه حفاظت از اختراعات نرم‌افزاری معرفی می‌گردند.}, keywords_fa = {صنعت نرم افزار,حقوق مالکیت فکری,ثبت اختراع,سیاستگذاری فناوری,ایران}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12808.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12808_b1bc0cf626b1499998b25d56c94781a0.pdf} } @article { author = {Tavakkol, Mohammad and Ghazinouri Naeini, Reza}, title = {Diffusion and Obstacles to ICT Adoption in Iranian Industries; Case Study of Selected Sectors}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {3}, number = {2}, pages = {31-45}, year = {2010}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {The primary goal of this research is determination of the diffusion situation of ICT in Iranian industries in general, and specifically in selected sectors based on RAI model and also identification and explanation of obstacles to adoption of the technology in the industries. The research method was a combination of an expert group study and a survey of companies by phone interview. The results of two methods were cross checked and combined. The outcome shows that ICT diffusion in Iranian industries did not reached Activity or Impact levels to a serious extent and is still in mediate levels of Readiness. Identified obstacles are often related to macro or national level and challenges of this level were more serious than challenges related to micro or organizational level.}, keywords = {ICT,Industry,E- Readiness,Infrastructure,RAI Model,obstacles}, title_fa = {وضعیت انتشار و موانع بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت ایران: مطالعه بخش‌های منتخب}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان بکارگیری و انتشار فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت ایران به طور عام و در بخش‌های منتخب به طور خاص و بر اساس مدل RAI و همچنین شناسایی و تبیین موانع بکارگیری این فناوری در صنعت کشور ما است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش تشکیل گروه خبرگان و جمع بندی نظرات آنان از یک سو و پیمایش شرکت‌های فعال از طریق مصاحبه تلفنی از سوی دیگر و راستی‌آزمایی نتایج دو روش و ترکیب آن‌ها با یکدیگر بوده است. نتایج حاصل از هر دو روش نشان می‌دهد که که انتشار فناوری اطلاعات در ایران هنوز به طور جدی به سطوح فعالیت و اثر نرسیده و در لایه‌های میانی سطح آمادگی است. موانع شناسایی شده نیز اغلب از جنس موانع کلان و ملی بوده و چالش‌های این سطح جدی‌تر از چالش‌های سطح خرد و سازمانی شناخته شد.}, keywords_fa = {ICT,صنعت,آمادگی الکترونیکی,زیرساخت,مدل RAI,موانع}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12809.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12809_4727adaecafc33ecb11f16a8186bd80d.pdf} } @article { author = {Saghafi, Fatemeh and Nassereslammi, Fatemeh and Alijerban, Masoumeh}, title = {Customized Mobile-Government Maturity Model}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {3}, number = {2}, pages = {46-64}, year = {2010}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Increasing penetration of mobile technologies,is caused the emergence and implementation of mobile government, in some countries. Measureing the progress of implementing mobile government maturity model is possible by maturity model. In this article, key elements and concepts of e-Government maturity models and mobile government will be studied. Then, elements and components extracted from each model and analyzed by metha-synthesis method. For proposing a customized m-government model, the requirements for implementing the mobile government based on experiences in other countries is extracted. Meanwhile, existing limitations of mobile technologies in terms of the maturity model is considerd. For customization the model, the requirements in Iranian organizations, is extracted by the study of upstream documents. Finally, maturity model for mobile government introduced and its components with regard to the above requirements are explaind. Validity of this model is confirmed by a questionnaire and survey analysis with experts opinions and using appropriate statistical tests.}, keywords = {Mobile Government,Maturity model,E-government,Location-Based,Technology}, title_fa = {مدل بومی بلوغ دولت سیار}, abstract_fa = {نفوذ روز افزون فناوری‌های سیار، باعث ظهور و پیاده سازی دولت سیار، در برخی کشورها شده است. سنجش مراحل پیشرفت در پیاده سازی دولت سیار با استفاده از مدل بلوغ امکان‌پذیر است. در این مقاله، عناصر اصلی و مفاهیم کلیدی مدلهای بلوغ دولت الکترونیکی و دولت سیار استخراج و با استفاده از روش فراترکیب تحلیل می‌شود. برای اختصاصی شدن مدل برای دولت سیار، الزامات مورد نیاز برای پیاده سازی آن بر پایه تجربیات سایر کشورها تعیین شده و محدودیت‌های موجود فناوریهای سیار نیز در مدل بلوغ لحاظ می‌شود. برای بومی سازی مدل، الزامات موجود در سازمان‌های ایرانی، با مطالعه اسناد بالا دستی استخراج می‌شود. در نهایت مدلی برای بلوغ دولت سیار معرفی شده و مولفه های آن با در نظر گرفتن الزامات فوق تشریح می‌شوند. اعتبار این مدل با استفاده از پرسشنامه و تحلیل آن با نظر سنجی از خبرگان و استفاده از آزمونهای مناسب آماری تایید می‌شود. نتایج مدلی با 11 مولفه و 8 گام را نتیجه داده است.}, keywords_fa = {دولت سیار,مدل بلوغ,دولت الکترونیکی,مکان محوری,فناوری}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12810.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12810_a2538b440fda3a61c292368976020135.pdf} } @article { author = {Rezaeian, Sedigheh and Ghazinoory, Seyed Sepehr}, title = {Modeling the Role of Ethics in Success of Knowledge Management Systems}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {3}, number = {2}, pages = {65-80}, year = {2010}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Today success in the market has direct relation with the knowledge created in an organization and its speed. In addition, organizations which develop powerful learning culture in their creation, acquisition, transferring, and presenting new knowledge are efficient. On the other hand, ethic is a serious and important issue, which if it is not be solved, scientific fulfillment, industrial development and social welfare won’t happen and society does not entail relaxation and extreme happiness. If domain of the subject draws to the other fields, we can talk about the relationship between philosophy of ethic and other phenomenon. Knowledge management is one of these phenomenon. Hence, the topic of this paper is the investigation of the relationship between ethics and knowledge management. Since, the literature suffers from lack of systematic approach in this field; this paper explores the ethical principal of all the general various functions and processes of knowledge management. For investigating in this area, conceptual model base on the literature of the subject and questionnaire tools made by researcher, has been designed. Studying of the mentioned relationship between variants and components of the model have been accomplished by regression which is analyzed with SEM and definitely base on path method. To confirm or reject the hypothesis, we used standard coefficient with 95 percent confidence coefficient and 5 percent error level. Result of the relationship between ethical parameters (components and indicators) and functional dimensions and process of knowledge management are significant. There are significant relationships between individual trust, group trust, honesty, intellectual property, accompany, commitment, responsibility, confidentiality, conscious, accuracy in correctness; with each of the knowledge functions like; creation, organizing, transferring, sharing and using of the knowledge. The sake of selecting the general model of nawman among other different models is it’s simplicity and completeness of it’s angles.}, keywords = {Knowledge Management System,Knowledge Management General Model,Ethical Principals}, title_fa = {مدل‌یابی نقش اخلاق در موفقیت سیستم‌های مدیریت دانش}, abstract_fa = {امروزه، موفقیت در بازار کار، با دانشی که سازمان می‌تواند تولید کند، سرعت این دانش و میزان انباشت دانش تولید شده، ارتباط مستقیم دارد. همچنین، سازمان‌هایی که فرهنگ یادگیری قوی را توسعه داده‌اند در خلق، اکتساب و انتقال دانش، همچنین در تعدیل رفتار برای انعکاس دانش جدید کارآ هستند. از طرفی اخلاق، بحثی مهم و جدی است که تا این مسئله حل نشود شکوفائی علمی، پیشرفت صنعتی و رفاه اجتماعی رخ نخواهد داد و جامعه از آرامش خاطر و شادی برخوردار نخواهد شد. اگر دامنه این مباحث، به حوزه‌های دیگری نیز کشیده شود، میتوان از ارتباط مباحث فلسفه اخلاق و آن پدیده‌ها نیز سخن گفت. مدیریت دانش از جمله این پدیده‌ها است. پس موضوع سخن ارتباط اخلاق و مدیریت دانش از منظر فلسفی است. مقاله‌ حاضر همبستگی اصول اخلاقی و وظایف فرایند مدیریت دانش را مورد بررسی قرار داده است زیرا منابع موضوع، از داشتن نگاه سیستماتیک و در نظر گرفتن اخلاق در همه ابعاد اصلی مدیریت دانش رنج می‌برد. برای سنجش این موضوع، مدل مفهومی براساس ادبیات موضوع طراحی شده و ابزار پرسش‌نامه محقق‌ساز استفاده شده است. برای بررسی رابطه بین متغیر‌های مدل از رگرسیون استفاده شده است که در این راستا از مدل معادلات ساختاری و به‌طور مشخص، از مدل‌های ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده گردیده است. لازم به ذکر است برای تأیید یا رد فرضیه‌ها از ضرایب استاندارد استفاده و همچنین برای کلیه مسیرها ضریب اطمینان ٩٥ درصد و سطح خطا ٥ درصد می‌باشد. نتیجه تحقیق نشان داد که رابطه بین پارامترها (مولفه‌ها و شاخص‌های) اخلاقی و ابعاد کارکردی (وظایف) فرایند مدیریت دانش معنی‌دار است. بین مولفه‌هایی مانند اعتماد فردی و گروهی، صداقت، رعایت مالکیت، کمک و همدلی، تعهد، مسئولیت‌پذیری، محرمانگی، وجدان و دقت در صحت از یک طرف و ابعاد کارکردی الگوی عمومی مدیریت دانش که شامل خلق، سازمان‌دهی، انتشار و بکارگیری دانش است، همبستگی وجود دارد. دلیل انتخاب الگوی عمومی مدیریت دانش از بین الگوهای متعدد مدیریت دانش سادگی و کامل بودن زوایای آن می‌باشد.}, keywords_fa = {سیستم مدیریت دانش,الگوی عمومی مدیریت دانش,اصول اخلاقی}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12811.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12811_89256341d659a182ee055fdbb67e2cd0.pdf} } @article { author = {سپهری, محمد مهدی and Riahi, Asiye}, title = {Social Network Analysis Application for Knowledge Management System Needs Elicitation in Knowledge-Based Organizations}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {3}, number = {2}, pages = {81-95}, year = {2010}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {Knowledge management is recognized as one of the necessary business processes of knowledge based organizations. Today, without the use of capabilities of knowledge management systems, effective management of knowledge is hardly possible; inevitably, for the effective use of these systems, recognizing the needs of the organization is of considerable importance. On the other hand, since organizations typically have limited budgets, and purchasing and implementing these systems require large investment, prioritizing organizational needs become a prominent issue. This article shows how to use social network analysis approach for extracting knowledge management system needs in knowledge based organizations. For this purpose, we used Pereira and Saoirse proposed method [1], which were used before to select the document management systems or wiki system in an R&D organization. For knowledge management systems needs elicitation, we proposed four main stages: defined criteria for evaluating collaboration, selecting appropriate methods and measures to evaluate defined collaboration criteria, data collection for evaluating collaboration criteria, and knowledge management systems requirement elicitation. For data collection, the amount of interactions of individuals together in an institute is measured through a questionnaire. The results indicate application of social network analysis to identify organizational needs. Among features that a knowledge management system should have in order to be effective are: the importance of socialization, externalization, search and retrieval, transactive memory, and meta-knowledge capabilities, which can be determined by using this method. Applying the proposed method in our case study showed systems that can produce information sites to explain information among people has much higher importance than any other systems. At the end, it is proposed to achieve more complete understanding of organizational needs and priorities of other knowledge management system capabilities, and to use other methods such as knowledge audits along with social network analysis.}, keywords = {Knowledge Management,Knowledge Management Systems,Social Network Analysis,Organizational Analysis,System Needs Elicitation}, title_fa = {کاربست تحلیل شبکه اجتماعی برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در سازمان‏های دانش‌بنیان}, abstract_fa = {مدیریت دانش به عنوان یکی از فرایندهای اصلی سازمان‏های دانش‌بنیان، شناخته می‌شود. امروزه بدون استفاده از قابلیت‏های سیستم مدیریت دانش، مدیریت مؤثر دانش به سختی ممکن می‌شود؛ ناگزیر، برای استفاده مؤثر از این سیستم‏ها، شناخت نیازهای سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از طرف دیگر، از آنجا که به طور معمول بودجه سازمان‏ها محدود است و خرید و پیاده‌سازی این سیستم‏ها نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است، اولویت‌بندی نیازهای سازمان نیز اهمیت می‌یابد. این مقاله چگونگی استفاده از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در شرکت‏های دانش بنیان را نشان می‌دهد. به این منظور روشی به‌کار رفته که پیش از این برای انتخاب سیستم‏های ویکی و مدیریت مستندات استفاده شده است. برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش 4 گام اصلی تعریف معیارها برای ارزیابی همکاری، انتخاب روش و سنجه‏های مناسب برای ارزیابی معیارهای همکاری، جمع‏آوری داده‏ها برای ارزیابی معیارهای همکاری و استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در سازمان تعریف شده است. برای جمع‏آوری داده‏ها، با طراحی پرسشنامه میزان تعاملات کاری افراد باهمدیگر در پژوهشکده‏ای اندازه‏گیری شده است. نتایج به دست آمده نشان‌دهنده کاربرد تحلیل شبکه اجتماعی در شناخت نیازهای سازمانی است. از بین قابلیت‏هایی که باید یک سیستم مدیریت دانش داشته باشد، اهمیت قابلیت اجتماعی‏سازی، خارجی‏سازی، جستجو و بازیابی، حافظه تعاملی و فرادانش را با استفاده از این روش می‏توان تعیین کرد. استفاده از این روش در مطالعه موردی نشان داد که سیستم‏هایی با امکان تولید سایت‏های اطلاعاتی برای تبیین اطلاعات بین افراد از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به سایر سیستم‏ها برخوردار است. در پایان پیشنهاد شده برای دستیابی به شناخت کامل‌تر از نیازهای سازمانی و اولویت‏بندی سایر قابلیت‏های سیستم مدیریت دانش، در کنار تحلیل شبکه اجتماعی از سایر روش‏ها مانند ممیزی دانش استفاده شود.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,سیستم‏های مدیریت دانش,تحلیل شبکه اجتماعی,تحلیل سازمان,استخراج نیازهای سیستم}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12812.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12812_3e84b184de4f8a451e08c23a5bc70f47.pdf} } @article { author = {Yaghoubi, Nour Mohammad}, title = {E–Village IT–Base Approach in Rural Development Management}, journal = {Journal of Science and Technology Policy}, volume = {3}, number = {2}, pages = {95-96}, year = {2010}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {20080840}, eissn = {27834476}, doi = {}, abstract = {E Development and application of IT in rural areas in order to facilitate the service process and promote the welfare indexes, is the starter of a new phase in the life of rural development management. It has been considered by the theorists and directors of rural development in many countries since the last years of second millennium and it has been more accelerated by the entrance of human being to the third millennium, which is called “the information age” and “virtual and network world”. According to the serious attention of the governments to IT-based rural development and the introduction of the vision and obvious strategies in developmental programs and the increasing importance of the subject from the theoretical aspect, this research tries to design a model with three levels to explain the transition process of the traditional model of rural development to the modern model. It is expected that this model would be able to introduce the subject much more to the readers and provides the context of new fundamental and applied researches in the field of rural studies.}, keywords = {Information Technology,Rural Development Management,E-Village,Policy Making,Information age}, title_fa = {روستای الکترونیک؛ رهیافت مبتنی بر فناوری اطلاعات در سیاست‌گذاری مدیریت روستایی}, abstract_fa = {رهیافت مبتنی بر فناوری اطلاعات در سیاست‌گذاری توسعه و کاربری فناوری اطلاعات در مناطق روستایی با هدف تسهیل فرایند خدمت رسانی و ارتقاء شاخص های رفاهی، آغازگر مرحله جدیدی از حیات مدیریت توسعه روستایی است که از واپسین سال‌های هزاره دوم میلادی مورد توجه تئوری پردازان و کارگزاران توسعه روستایی بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته و با ورود بشر به هزاره سوم که از آن با عنوان عصر اطلاعات1 و دنیای مجازی و شبکه ای یاد می کنند، شتاب بیشتری یافته است. با توجه به اهتمام جدی دولت ها به توسعه روستایی مبتنی بر فناوری اطلاعات و تعریف چشم انداز و راهبردهای روشن در برنامه های توسعه و اهمیت بیش از پیش موضوع از بعد نظری، در این مقاله تلاش شده با طراحی یک الگوی سه سطحی، فرایند گذار از الگوی سنتی توسعه روستایی به الگوی نوین توسعه تبیین گردد. امید است طرح این موضوع بتواند خوانندگان را بیشتر با موضوع آشنا نموده و بستر پژوهش های بنیادی و کاربردی جدیدی را در حوزه مطالعات روستایی فراهم آورد.}, keywords_fa = {فناوری اطلاعات,مدیریت توسعه روستایی,روستای الکترونیک,سیاستگذاری,عصر اطلاعات}, url = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12813.html}, eprint = {https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12813_b2fae287f537ea61eee8f0b75ace29be.pdf} }